Dohoda o spôsobe realizácie mosta bola po technickej stránke hotová už v roku 1995. Od chvíle, keď sa aj vlády oboch krajín dohodli, že most skutočne spoločne postavia, však uplynulo osem mesiacov. O čom sa v tomto období rokovalo?
„Pokiaľ ide o znenie dohody, skutočne sa od roku 1995 veľa nezmenilo. Zásadná dohoda bola dosiahnutá, no nebola dotiahnutá do konca. Čo tomu chýbalo, bol práve ten polrok, ktorý sme teraz absolvovali. Nadviazali sme na to, čo bolo pozitívne, zdokonalili sme to a dotiahli podoby medzivládnej dohody. Vtedy sa mohlo urobiť to isté, no chýbala politická vôľa.“
O ktorých problémoch sa viedli najtvrdšie diskusie?
„Keď ide o medzištátnu dohodu, treba zvažovať každé slovo. Napríklad aj o tom slove ‘nostalgický‘ sa dlho diskutovalo. No vysoko oceňujem postoj maďarskej vlády a konštruktívny prístup jej tímu vo chvíľach, keď sa riešili najťažšie otázky. Preukázali vysoký stupeň porozumenia a predviedli, že im na dohode skutočne záleží, napríklad aj vtedy, keď na nich ochrancovia prírody útočili pre výšku mosta a jej vzťah k alternatíve vzdutia Dunaja na maďarskej strane. Veľmi ma mrzí, keď sa hovorí o nejakých ústupkoch. Dohoda musí byť vždy výhodná pre oboch. Dôležitá bola pragmatická stránka veci.“
O realizátorovi stavby bude rozhodovať medzinárodná porota. Ide o atraktívny projekt, a tak oň určite prejavia záujem aj zahraničné firmy. Ako vidíte šance slovenských v konkurenčnom boji?
„Pri všetkých projektoch, na ktorých financovaní sa podieľa Phare, sa musí pri realizácii postupovať podľa princípov Európskej únie. Jedným z nich je, aby sa vypísal riadny medzinárodný tender, v ktorom má vyhrať najlepší. O víťazovi bude rozhodovať komisia v medzinárodnom zložení, je pravdepodobné, že v nej budú zástupcovia MR, SR a Bruselu. Medzinárodný tender otvára rovnaké šance pre všetky, teda aj slovenské a maďarské, firmy, prípadne slovensko-maďarské konzorcium a aj firmy z ďalších krajín. Ja si myslím, že by sa na ňom mohlo zúčastniť niekoľko desiatok účastníkov. Projekt je zaujímavý z ekonomického hľadiska a práce na mostoch na Dunaji už nie je veľa. Navyše ide o posledný most zničený v druhej svetovej vojne, ktorý bude obnovený a ktorý je dosť slávny práve vďaka svojej pohnutej histórii. Tendre budú v podstate tri: medzinárodný na hlavný mostný objekt a dva na maďarskej a slovenskej strane na predpolia.“
Z akých zdrojov zabezpečí Slovensko financie na výstavbu mosta?
„V štátnom rozpočte sa plánuje 800 miliónov až dve miliardy na investície do cestnej siete. Potrebujeme naplánovať po tri rozpočtové roky zhruba po sto miliónov z tejto časti rozpočtu. Financovanie sa teda uskutoční zo štandardného rozpočtu Slovenskej správy ciest pre nové stavby.“
Neobávate sa, že krátenie rozpočtu môže predĺžiť čas výstavby?
„Nepredpokladám, že by sa to mohlo stať. Naša situácia je o to lepšia, že nám Svetová banka ponúkla pôžičku na iné ako diaľničné stavby za veľmi výhodných podmienok.“ (kl)