Štyri roky koncertovania, nahrávania repertoáru i nakrúcania videoklipov prevažne na vlastné náklady má za sebou skupina Matka Guráž, ktorá sa v týchto dňoch dočkala svojho eponymného debutového albumu. Na zaznamenanú rovnú polovicu mohla skresať 30 skladieb, ktoré postupne tvorila v náročnom období, keď vydavatelia - až na malú výnimku - nedokázali nazbierať dostatok odvahy a pomôcť ešte len začínajúcej skupine. Tá mala pevné odhodlanie vpísané už do svojho názvu, ktorý si požičala z Brechtovej klasiky. Trojčlenné stabilné jadro Matky Guráž, ktoré obmieňalo iba post bubeníka, si zahralo prvýkrát už v roku 1988. „Na jediný koncert sme cvičili asi mesiac štyri pesničky, ale potom sme sa tomu prestali venovať. Až presne 1. apríla 1995 o 11.30 h sme sa doma v Novej Dubnici náhodne stretli v potravinách Centrál. Tam sme si povedali, že by sme mohli skúsiť dať niečo dohromady, nahrať to a ďalej prezentovať,“ spomína pre SME na zaujímavý spôsob vzniku skupiny jej vedúci, gitarista i spevák Róbert Ruman. Prvé štúdiové nahrávanie na konci roka 1995 prinieslo sedem skladieb vrátane najznámejšieho hitu Americký sen, ktorý sa stal aj ťažiskovým singlom albumu. Práve ten je spomínanou výnimkou, keďže sa objavil pred tromi rokmi na tretej kompilácii mladých rockových kapiel vydanej firmou Gregor Agency. Medzitým si už cestu do rádií našli aj ďalšie piesne A možno raz, Podivné to rege a Za posledný groš, ktoré tam Matka Guráž sama roznášala ako svoje demonahrávky. „Stále sme cvičili, snažili sme sa zdokonaľovať, a keď sa nazbieral materiál na celé CD, povedali sme si, že začneme otravovať ľudí z brandže. Skúšali sme šťastie a na konci minulého roka sa nám podarilo spojiť s vydavateľstvom BMG Ariola ČR/SR, ku ktorému sa dostali naše nahrávky. Dovtedy to bolo ťažké obdobie, všetko sme financovali z vlastných zdrojov, až kým sme nadviazali kontakty s dobrými ľuďmi, ktorí nás podporili, a celé sa to rozbehlo,“ hovorí spevák Milan Lokšeninec, študovaný metalurg. Ruman je ekonóm a pracuje ako úradník, basgitarista Tibor Vrtík sa venuje aj kreslenému humoru a nový bubeník Dušan Rozemberg, ktorý prišiel do skupiny na inzerát, študuje na konzervatóriu bicie.
Od začiatku je tvorba Matky Guráž pôvodná, so slovenskými textami a bez bližšieho žánrového zaradenia. Možno ju označiť za aranžérsky vycibrenú a štýlovo rôznorodú zmes príjemného gitarového popu postaveného na melodickom základe, so sporadickými prvkami rocku, bluesu, punku i džezu. Výpoveď zo života odpozorovaných slov, dokreslená pohodovo ležérnym spevom so štipkou recesie, je ako celok plná pohody a bezprostrednej nálady. „Stavili sme na pôvodné texty a vždy sme hrali to, čo cítime. Konkrétne štýly pri tom nerozlišujeme. Nápady postupne dozrievali a veríme, že na albumovom výbere z nich cítiť náš vývoj. Ak by všetko dobre išlo, veľmi radi by sme nahrali ďalší album, ktorý by však už mal byť naším jednoznačnejším názorom a ucelenejším pohľadom na svet,“ dodávajú členovia skupiny. Svoje skladby sa v minulosti vždy snažili nahrávať vo finálnej podobe, použiteľnej bez dodatočných úprav. Tak v rámci rozpočtových možností sami pripravovali aj videoklipy. V zálohe ešte majú dosiaľ neprezentovaný klip k pesničke Druhý breh a v októbri by mal mať premiéru nový videoklip k singlu Je to ako jed. Dôsledná práca sa vyplatila, zvuk stačilo zjednotiť masteringom a vydavateľ dostal prakticky na kľúč hotový produkt - s úspešnými rádiovými hitmi aj s kolekciou vlastných videoklipov. Pri rozhodovaní, či album vydať, to v dnešnej ťaživej finančnej situácii rozhodne zohralo dôležitú úlohu. Krst platne čaká Matku Guráž túto sobotu v rámci výstavy Watt HiFi v bratislavskom hoteli Tatra. Sprevádzať ho bude koncertné vystúpenie skupiny a krstným otcom bude Pavol Hammel, ktorý vydá svoj nový radový album už budúci pondelok.
DALIBOR HLADÍK