“ zvolá. Misina deväťročná sestra netrpezlivo čaká, kým na ňu príde rad. Ich matka Hiroko nervózne pozrie na dlhý rad ľudí za nimi - je znepokojená, že jej dcéry si uzurpovali stánok virtuálnej kozmetickej chirurgie. „Je to po prvýkrát, čo moje deti nie sú znudené po desiatich minútach v múzeu vedy,“ hovorí. Obrazovka, ktorá si ich podmanila, je ústrednou časťou expozície, o ktorej sa dosť hovorí - Veľkej výstavy tvárí. Od otvorenia koncom júla jej exponáty prilákali vyše 120 000 návštevníkov. Obľúbenosť výstavy je v súlade s rastúcou posadnutosťou Japoncov výrazovými možnosťami tváre. Hovoriť o tvári, najmä medzi mužmi, bolo v Japonsku tabu. Avšak nedávno sa štúdium tváre stalo témou desiatok kníh, televíznych programov a článkov. Jediná Akadémia tvárových štúdií na svete bola založená pred štyrmi rokmi v Japonsku a má vyše 700 aktívnych členov, medzi ktorými sú zubní lekári, psychológovia, antropológovia, počítačoví vedci a kozmetičky. „Japonci si teraz myslia, že tvár je dôležitý nástroj komunikácie, v používaní ktorého ich kvôli tradícii necvičili,“ tvrdí profesor Tokijskej univerzity a riaditeľ akadémie Hiroši Harašima. Skutočne, obraz japonského stoika s kamennou tvárou je rovnako zastaraný ako obraz všemocnej japonskej ekonomiky. Čoraz viac Japoncov si uvedomuje, že sa musia naučiť lepšie komunikovať, aby mohli súťažiť na globálnom trhu. Jedna časť expozície ukazuje, ako herec v klasickom japonskom divadle nó môže prejaviť širokú škálu emócií aj nepatrným zdvihnutím svojej bezvýraznej masky. Ale to je pre väčšinu kultúr prílišná jemnosť, podotýka Harašima, ktorý je expertom na multimediálne štúdie. „Ľudia zo Západu sa sťažujú, že je ťažké pochopiť, čo si naozaj myslíme,“ poznamenáva. Podľa neho nie je žiadna náhoda, že terajšia fetišizácia tváre prichádza v čase, keď je spoločnosť stále viac závislá od „komunikácie bez tváre“, ako je e-mail či mobilné telefóny; ľudia zúfalo potrebujú skutočné tváre. V súčasnosti je vzhľad v Japonsku dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Rastie nezamestnanosť, a preto sa vzbudenie dobrého dojmu stalo hlavnou prioritou. „Máte viac šancí, ktorými sa môžete čo najlepšie prezentovať napríklad pri rozhovore s prípadným budúcim zamestnávateľom,“ vyhlašuje Hirito Murasawa z Výskumného ústavu krásy a kultúry v Tokiu. Preto trh s kozmetikou pre mužov vlani vzrástol o 34 percent a celoštátna sieť salónov krásy TBC nedávno otvorila salón len pre mužov v luxusnej tokijskej štvrti Šibuja. Veľkú výstavu tvárí by si nemal nechať ujsť nikto, kto hľadá zamestnanie. Expozícia v jednej zo svojich najsmiešnejších a najprovokatívnejších častí pomocou zlúčenia počítačových snímok skutočných bankárov, zápasníkov, hercov, letušiek, stevardov a politikov ukazuje, že každá profesia má vlastnú „tvár“. Napríklad zápasníci majú tvrdý a výhražný výraz tváre, zatiaľ čo bankári určite vyzerajú snaživejšie. Avšak politici pozor: najnápadnejšia tvár vznikla zlúčením tvárí desiatich bývalých vodcov Liberálnodemokratickej strany. Bolo v nej vidieť číru vypočítavosť. (ČTK)