Na doskách bratislavského Domu kultúry Ružinov ožíva legenda. Po kusých informáciách zo začiatku roka, že pražský režisér Petr Novotný (ktorý svojimi Bedármi v susedných Čechách odštartoval šnúru veľkomuzikálov) k nám prišiel po dvadsiatich dvoch rokoch vzkriesiť slávny muzikál Cyrano z predmestia, po maratónoch konkurzov a skúšok sa dnes ukáže, či a ako môže kult byť opäť kultom. Cyrano rokov sedemdesiatych (libreto Alta Vášová) vyvolal možno až miestnu hystériu. Fanúšikovia ležali interpretom chytľavých popevkov pri nohách tak verne, ako rockovým hviezdam, navyše - novodobý príbeh Roxany a Cyrana v sebe skrýval tušenie zakázaného: drogy v socialistickom Československu, samozrejme, neexistovali, takže sa o nich nehovorilo, no takmer každý vedel, že pôvodný, necenzurovaný príbeh Cyrana bol aj príbehom drog. Rozmer rebelstva v rokoch totality sa dnes pochopiteľne vytráca, zaujímavé bude sledovať aj to, ako si Vargove, Hammelove, Peterajove a Štrasserove skladby nájdu generáciu nových poslucháčov, odchovaných na iných žánroch. Navyše ťarcha známeho muzikálu, ktorý sa oddnes ide uchádzať o priazeň pamätníkov, ale aj nových divákov, leží na mladučkých hercoch. Zatiaľ čo Roxany Soňa Norisová a Jana Daňová včera na polovystavanom javisku (civilnej scény Petra Čaneckého) dopilovávali posledné náročné tanečné kroky, Cyrano s Kristiánom mali pred dvoma poobedňajšími generálkami ešte chvíľu čas premýšľať, ako sa to všetko skončí. „Nemyslím si, že by sme sa mali báť, či Cyrano zarezonuje aj dnes. Naopak, máme výhodu, že okrem pamätníkov prídu aj celkom noví diváci,“ myslí si Dušan Cinkota, pre ktorého je rola Cyrana veľkým comebackom na divadelné dosky. Kristián - Róbert Halák - na chvíľu zapochybuje, či sa dnes predsa len nežije inak ako vtedy, ale nakoniec sa zhodnú (tak ako v láske k Roxane), že téma vzťahu muža a ženy musí zabrať v akejkoľvek dobe. Napokon, dnešný Cyrano má pri komponovaní aj počítač a vďaka režisérskemu pohľadu P. Novotného nezostáva hlboko v sedemdesiatych rokoch. „Keď som prvýkrát videl režiséra, až som mu neveril, taký bol ku každému milý. Ale jemu to naozaj vydržalo až do konca. Za celý čas sa rozčúlil iba raz, aj to nie na nás,“ tvrdí Robo a spolu s Dušanom si pochvaľujú, že v prípade Cyrana sa podarilo to, čo dobré divadlo potrebuje. Na posledné skúšky sa chodili pozerať aj „tatkovia“ pôvodného muzikálu a nad tým, čo videli, vraj iba spokojne kývali hlavami. Mladí herci ešte včera neboli zviazaní prílišnou nervozitou z porovnávania. Naopak, tridsať hodín pred premiérou sa tešili na prvý kontakt s divákmi a tvrdili - sme tu na to, aby sme boli lepší. Aj keď bude vraj ešte stále čo zlepšovať - veď posledná fáza prípravy sa začína práve premiérou.
ALEXANDRA TINKOVÁ