Cyrano z predmestia * Dom kultúry Ružinov Bratislava * Producent: Rudolf Biermann * Libreto: Alta Vášová * Hudba: Pavol Hammel, Marián Varga * Texty piesní: Kamil Peteraj, Ján Štrasser Scénografia: Peter Čanecký * Návrhy kostýmov: Simona Vachálková Svetelný dizajn: Jozef Celder * Choreografia: Vlastimil Červ * Réžia: Petr Novotný * Hrajú: Dušan Cinkota/Alexander Maďar, Soňa Norisová/Jana Daňová, Róbert Halák/Tomáš Svoboda, Stano Petrov/Andrej Anderko, Ľubo Gregor/Ladislav Nezhyba, Szidi Tóbiás/Jarmila Frličková, Augustín Gráf/Juraj Rašla a ďalší * Premiéra: 1. 10. 1999
Príbeh Cyrana z predmestia, tak ako ho kedysi koncipovala libretistka Alta Vášová, je príbehom mladých klubistov z Ružinova, Dúbravky či Petržalky. Jeho remake v ružinovskom Dome kultúry má však od „site specific“ divadla priďaleko. Foyer DK Ružinov síce nechtiac vyvoláva spomienky na roky nedávno minulé, nie je to však ani miesto vhodné na vytvorenie divadelnej rozprávky, ani autentický nedivadelný priestor, v ktorom by scénograf nemusel maketu zaparkovaného auta premaľovávať nastrieborno a zapichávať dramaticky do zeme. Tvorcovia Cyrana ‘99 nemali ironizujúci nadhľad na náš národný kultový muzikál, nepodarilo sa im však ani umiestniť tento príbeh do súčasných kontextuálnych súradníc. Na to, aby boj neúspešnej kapely o čistý štít nevyznel v dnešnej pragmatickej dobe banálne, by totiž musel nevyhnutne dostať nové libreto. Tvorcovia si namiesto toho vybrali umelecky samovražednú cestu zuniverzálnenia. A tak sa nám na scéne objavuje zvetraná pseudodivadelná symbolika: kabaretiérsko-pierotovská postava Večnosti, Cyrano v klobúku tuláka, fešák Kristián v dlhom bielom kabáte, ktorý sa len tesne pred vlastnou smrťou na následky drog zašpiní umne rozmiestnenými divadelnými škvrnami. Sloboda pri zobrazení tieňov našej spoločnosti, ktorá bola tvorcom v roku 1977 upretá, nabrala v roku 1999 na seba bizarnú formu honosného trojramenného svietnika v scéne patetického Kristiánovo pohrebu. Azda najviac uškodili kostýmy Simony Vachálkovej postave Roxany. Úspešné speváčky chodili v červených saténových šatách s čiernym boa naposledy v zlých operetách. Nehovoriac už o postave manažéra Dermu prechádzajúceho sa v bielom kožuchu či o skupine hladujúcich mladých umelcov ako vystrihnutých z detského muzikálu. Nedostatok režijného výkladu inak skúseného Petra Novotného by azda mohlo zachrániť charizmatické herectvo, fascinujúca choreografia či ohromujúce svetelné a scénické efekty. Nezachránili, z celého predstavenia mala najväčší švih klaňačka. Kým prvá alternácia sa ešte spolieha na herecké schopnosti Dušana Cinkotu, výkony väčšiny predstaviteľov sú v dobrom i zlom priemerné. Piesne síce starnú, ako sa hovorí v muzikáli, no proti nostalgickému koncertu príjemných piesní by nikto nenamietal. Cyranovi v skutočnosti nechýba natoľko výpravnosť, napokon, nemá ju ani svetovo úspešné Chicago, ako identita výpovede a profesionálnosť. Producent Rudolf Biermann si pred spustením tohto odvážneho projektu určite kládol viaceré otázky. Na väčšinu z nich však staronový slovenský muzikál, či už pod vplyvom limitujúcich okolností, alebo následkom dobrovoľných rozhodnutí, neodpovedal šťastne. ZUZANA ULIČIANSKA
(Autorka je divadelná kritička)