BRATISLAVA (SME - tk) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú v najbližších štyroch rokoch investovať ročne do zvyšovania cestovnej rýchlosti slovenských tratí 4 miliardy korún. Dovedna to predstavuje sumu 16 miliárd. Podľa predstaviteľov ŽSR je to i napriek neutešenej finančnej situácii podniku nevyhnutné. Investičný proces je v záujme hlbšieho začlenenia sa do koridorov Európskej únie a do koridorov na ne nadväzujúcich. Týmto otázkam sa v 14 prednáškach venoval aj 10. ročník medzinárodnej konferencie Vysokorýchlostné trate, ktorý sa včera skončil v Žiline. „Zvyšovanie rýchlosti tratí je nutné z hľadiska nášho prispôsobenia sa európskemu a svetovému trendu. Ten hovorí o rýchlostiach 140 kilometrov za hodinu. Plnenie grafikonu rýchlosti prepravy, zavádzanie logistických vlakov a vlakov just in time si vyžaduje, aby železničné trasy boli týmto trendom v oblasti rýchlosti prispôsobené. To predstavuje komplex problémov ako zabezpečovací systém, železničný zvršok na rýchlosti 140 až 160 kilometrov a v neposlednom rade aj modernizácia vozidlového parku. Výsledný efekt sa prejaví tak, že budeme jazdiť minimálne 140-kilometrovou rýchlosťou od Bratislavy po Štúrovo, z Bratislavy po Nové Mesto nad Váhom až 160 km za hodinu. Odstránime aj úzke miesta na úseku medzi Žilinou a Čiernou nad Tisou a dokončíme elektrifikáciu traťového úseku Čadca - Zwardoň,“ povedal pre SME hovorca železníc Miloš Čikovský.
V budúcom roku budú projekt financovať z prostriedkov, ktoré ŽSR poskytla Európska investičná banka. „V tomto roku vyčerpáme z úveru v celkovej výške 200 mil. eur 120 miliónov eur. Zo zvyšných 80 miliónov, ktoré budeme čerpať v budúcom roku, pôjdu peniaze aj na modernizáciu tratí. Na ďalšie roky nie je financovanie presne zabezpečené, ale je jasné, že to budeme pokrývať z úverov,“ dodal M. Čikovský. Verejnosti je všeobecne známe, že ŽSR sa už dlhší čas nachádzajú v kritickej finančnej situácii. V júni sa ňou zaoberala aj vláda SR, ktorá prijala uznesenie o ekonomickej stabilizácii a transformácii tohto štátneho podniku. Jeho obsahom je aj riešenie zmluvného vzťahu medzi ŽSR a štátom pri realizácii výkonov v osobnej doprave. Za rok 1998 neuhradil štát za výkony vo verejnom záujme železniciam 3,4 mil. Sk, celkovú výšku ekonomicky oprávnených nákladov v osobnej doprave potvrdí audit.