Olympiáda 2000 v Sydney vo finančnej kríze - Austrálčania predávajú všeličo

Šéfovia organizačného výboru OH 2000 (SOCOG) prvý raz oficiálne priznali, že sa im nepodarí naplniť rozpočet 2,55 miliardy dolárov najmä pre dieru v marketingu a sponzoringu. Z predaja vstupeniek sa má získať 609 miliónov, z televíznych práv 1,06 miliardy

a z marketingu SOCOG čakal 820 miliónov. Asi 170 však chýba a minister OH Michael Knight pripustil, že sa sotva získa viac než 30 miliónov, ktoré sú na ceste. Sydney potrebuje na vykrytie nákladov najmenej 50 miliónov, a to ešte na začiatku sľúbil dodať ďalších tridsať do štátnej pokladnice Nového Južného Walesu. Minister financií tohto štátu Michael Egan varoval SOCOG, že nedovolí siahnuť na núdzové rezervy, a šéfom OH odporúčal krátiť vlastné výdavky a uskromniť sa. Vláda Nového Južného Walesu vraj nebude plátať diery zo zdrojov nemocníc, škôl a ďalších verejných inštitúcií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

SOCOG začína speňažovať, čo sa dá, hoci nie tak divoko ako Američania v Atlante. Prvý raz v dejinách olympizmu sa stalo, že usporiadateľ hier predal svoje skúsenosti, organizačné tajomstvá a rady nasledujúcim hostiteľom. SOCOG nechal knižne vytlačiť vlastný postup v stratégii, príprave a organizácii OH a za 5 miliónov dolárov ho predal MOV, ktorý s tým môže disponovať. MOV poskytne tieto rady a skúsenosti hostiteľským mestám ďalších olympiád a prvé z toho budú ťažiť Atény.

SOCOG sa rozhodol predávať aj zvyšné lóže a privilegované miesta na OH za vysoké vstupné na otvorenom trhu. Prístup do privilegovaných priestorov a mnohé luxusné lóže ostali voľné po nenaplnenom počte sponzorských zmlúv. To nahnevalo súčasných partnerov a sponzorov SOCOG, veď museli vložiť oveľa viac prostriedkov, aby si vybojovali také práva, aké by teraz hravo mohli získať ich konkurenti.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavnou témou týchto dní v Austrálii je však predaj vstupeniek, ktorý v prvej vlne niektorých potešil, ale väčšinu rozčaroval. Iba tretina z 321 000 Austrálčanov dostane všetky lístky, ktoré si objednala. Až 80 000 ľudí nedostalo žiadnu vstupenku, o ktorú žiadalo! SOCOG teraz musí vrátiť asi 200 miliónov dolárov tým, čo sa rozhodnú nekupovať ostávajúce vstupenky v druhej vlne. Profitoval však z úrokov, lebo od 15. júla do 8. októbra tohto roku sedel na peniazoch fanúšikov, ktorí museli objednávku hneď kryť. Napríklad 59-ročný Jim Hatfield žiadal 14 vstupeniek celkovo za 2480 dolárov a nedostal žiadnu! Austrálčania túžili po ceremoniáloch, atletike, plávaní a gymnastike, a tak rozhodol počítač. Na plavecké finále mohol SOCOG predávať na domácom trhu len po 9000 miest, čo je kvapka v mori žiadostí. Ľudia hromžia na stratu úrokov (na 1000 dolárov za 90 dní to predstavuje asi 40), na povinnú kúpu 15-dolárového bulletinu OH aj v prípade, keď niekto nezískal nijaký lístok, a obyvatelia mimo Nového Južného Walesu sú ukrivdení nevýhodnou polohou, lebo majú 24-hodinovú stratu v prísune pošty za Sydneyčanmi a sú handicapovaní v druhej vlne objednávok, ktorá sa začala telefonicky hneď po tom, ako sa ľudia z listov dozvedeli, čo v prvej vlne dostali. Teraz už platí pravidlo - kto skôr príde, ten skôr melie. Z podujatí OH je kompletne vypredané: slávnostné otvorenie i ukončenie, dráhová a horská cyklistika, trojdňová jazdecká súťaž, plávanie, všetky formy gymnastiky vrátane premiéry trampolíny, triatlon a mnohé atletické finále s plánovanou austrálskou účasťou (Freemanová a spol.).

SkryťVypnúť reklamu

MOV schválil vzhľad medailí v 297 disciplínach. SOCOG dal vyrobiť dovedna 3100 medailí podľa návrhu domáceho dizajnéra poľského pôvodu Wojciecha Pietranika. Na jednej strane medaily bude sydneyská opera s olympijskou fakľou a kruhmi, na druhej tradičný vavrínový veniec, koruna a bohyňa víťazstva Niké. Pietranik vyhral konkurz medzi 20 austrálskymi dizajnérmi.

ANDREJ BUČKO, Melbourne

(Autor je stálym spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 173
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 130
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 441
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 948
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 749
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu