Na festivale odznieva hudba, ktorá v minulosti vzbudzovala neistotu, hovorí Peter Zajíček

Spoločným koncertom súboru Musica aeterna a Ensemble baroque de Nice pod vedením umeleckých vedúcich Petra Zajíčka a Gilberta Bezzinu sa včera začal v Bratislave štvrtý festival Dni starej hudby. Pod jeho organizáciu sa pdpísalo Centrum starej hudby, ...

Spoločným koncertom súboru Musica aeterna a Ensemble baroque de Nice pod vedením umeleckých vedúcich Petra Zajíčka a Gilberta Bezzinu sa včera začal v Bratislave štvrtý festival Dni starej hudby. Pod jeho organizáciu sa pdpísalo Centrum starej hudby, ktoré vzniklo v roku 1996. Pre SME hovorí jeho zakladateľ a predseda, umelecký vedúci súboru Musica aeterna Peter Zajíček.

Ako vzniklo Centrum starej hudby?

„Myšlienka objavovať zabudnutú hudbu dávnych storočí vznikla dávno pred rokom 1996. Súvisí aj s celoživotnou činnosťou Jána Albrechta, s ktorým sme Centrum starej hudby zakladali. Držal nad nami ochrannú ruku a pomáhal nám. Umelecky nás tiež ovplyvnili kontakty s Centrom starej hudby vo francúzskom Versailles, ktoré sa datujú od konca osemdesiatych rokov. A každý rok dávame na festivale priestor francúzskej hudbe, rozvíjame tak veľmi dôležitú tradíciu.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kto vás financuje?

„Zohnali sme si sponzorov, prispela nám Európska únia, ale oficiálnu podporu sme nemali. Až tento rok sme získali priazeň ministerstva kultúry.“

Aké je spojenie súboru Musica aeterna a Centra starej hudby?

„Súbor existuje od roku 1973 a jeho umelecké vedenie som prebral v roku 1990. Celé roky sme mali kontakty, účinkovali sme s renomovanými osobnosťami, ktoré sa venujú interpretácii barokovej hudby. Prizývali sme ich na spoluprácu, aby viedli majstrovské kurzy. Snažili sme sa doplniť vzdelávací systém organizovaním seminárov a workshopov na VŠMU. Aktivity centra teda nadviazali na prácu súboru a sústredili sme ich do festivalu.“

Aká je dramaturgická koncepcia festivalu?

„Na našich festivaloch odznieva hudba, ktorá v minulosti vzbudzovala neistotu a nedostala tie potrebné krídla, akým sa tešili objavy v Anglicku, Holandsku. Uvádzala sa zahalená do latinského textu a nezdôrazňovali sme, že je cirkevná. Dnes to už neplatí a Slovensko sa predstavuje intenzívnejšie a otvorenejšie.“

SkryťVypnúť reklamu

O čom je festival?

„O poznaní histórie, prezentácii novoobjavených diel či hľadaní súvislostí. Je to aj medzinárodná konfrontácia, otvorenosť iným kultúram. A je to tiež o slobode tvorivého myslenia. Hovoríme otvorene, objavujeme tajomstvá, hľadáme kľúč a mnohokrát ho pomôžu nájsť práve lektori našich seminárov.“

Čo ponúka tohtoročný festival?

„Úvodným spoločným koncertom súboru Musica aeterna a Ensemble baroque de Nice vyvrcholila vôľa oboch kultúr vzájomne pôsobiť a objavovať. Festival potrvá ešte celý týždeň. Väčšina podujatí je spojená s interpretačnými seminármi. Na tému interpretácie diel Gesualda da Venosu sa uskutoční seminár s maďarským dirigentom György Vashégyim, ďalšie semináre bude viesť skvelá huslistka Monica Hugettová, Robert Šebesta a členovia súboru Maria Theresia Harmonie. Zaujímavý bude koncert Purcellovho zboru s Vashégyim, na tému Pokánie a utrpenie vystúpi Concerto Polacco a záver bude patriť vynikajúcim hosťom - súboru Sonnerie z Veľkej Británie.“

SkryťVypnúť reklamu

Odznie aj premiéra diela súčasného tvorcu Daniela Mateja. Aké je to spojenie stará a súčasná hudba?

„Dielo uvedie súbor Musica aeterna a mladý slovenský zbor Musica vocalis pod vedením Branislava Kostku. Spojenie starej a súčasnej hudby nie je výnimočné ani vo svete. Spája ich silný duchovný náboj a aj interpretačné problémy majú podobný charakter. Ide v istom zmysle o dotváranie výslednej podoby diela bez vopred daného interpretačného modelu. A interpret tak musí narábať s materiálom veľmi tvorivo. Môže to pritiahnuť mladých ľudí, čo uprednostňujú hudbu dvadsiateho storočia. Žijeme spoločný život v jednom období, aj to je to spájanie.“

Jeseň sa nesie v znamení bohatej ponuky festivalových podujatí. Nemáte problém získať si publikum?

„Musica aeterna má po dvadsiatich šiestich rokoch existencie vlastné publikum. To však neznamená, že sa neuchádzame o to nové. Festival chce priniesť niečo nové, ale ostať skromný. Preto sa sústreďujeme na intímne priestory. Vytvára to pocit spriaznenosti a dobrú atmosféru.“

SkryťVypnúť reklamu

VIERA POLAKOVIČOVÁ

(Autorka je muzikologička

a hudobná kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 711
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 095
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 028
  6. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 008
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 812
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 539
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu