Festivaly, hry a provinčnosť

Divadlo ‘99 v Plzni * 7. ročník medzinárodného festivalu

Medzinárodné divadelné festivaly v Nitre a v Plzni si získali za posledné roky pevné miesto a rešpekt v európskom prostredí, čo je dobre pre slovenské i české divadlo. Aj keď si obaja uporiadatelia žiarlivo strážia, aby sa ich programy v ničom neprekrývali, majú oba čosi spoločné: otvárajú našu ešte stále nezdravo izolovanú divadelnú kultúru svetu a vystavujú domácu tvorbu medzinárodnej konfrontácii. Predseda umeleckej rady plzenského festivalu Milan Lukeš považuje za hlavný problém českého divadla nie ekonomickú situáciu, ale jeho provinčnosť, uzavretosť a zahľadenosť do seba. To platí aj o divadle slovenskom. „Malé, ale naše!“ - hodnota, ktorú preferujú často nielen divadelníci, ale aj diváci. Hromadný útek polovice obecenstva zo špičkového predstavenia Hebbelovej Márie Magdalény na festivale v Nitre bol toho názorným dôkazom. V Plzni sme mohli vidieť dvanásť inscenácií. Žánrové zloženie: činohra, opera, bábkové divadlo, kabaret, bytové divadlo, cirkus. Najlepší bol práve ten cirkus, francúzsky Que-Cir-Que. Jedno šapitó, holá aréna, dvaja muži a jedna žena - už toto zloženie naznačuje „súboj“, ktorý sa v aréne rozpútal. Obaja Francúzi sú žiaci famózneho českého míma Ctibora Turbu - ich súboj bol esteticky rafinovaný, artisticky dokonalý, fyzicky konkrétny, groteskne nemilosrdný, klaunsky komický - dokonalá zmes tanca, pantomímy a akrobacie. Que-Cir-Que sa hrá päť rokov, videl ho prakticky celý svet, a kto ho ešte nevidel, môže ľutovať. Podobné fyzické nasadenie, spaľujúcu dravosť a profesionálnu precíznosť, predviedol aj Martin Huba v titanskom, vyše trojhodinovom monológu v Divadelníkovi Thomasa Bernharda. Hubovi v Pitínskeho inscenácii Divadla na Zábradlí sekundovali takí majstri ako Eva Holubová, Ladislav Klepal či Karel Dobrý, ktorí zahrali svoje prakticky beztextové roly s toľkou pokorou a kolegiálnou solidaritou, že si zaslúžia takmer rovnakú poklonu ako veľkolepý Huba. Kto to nevidel, bude mať príležitosť o mesiac v bratislavskom Štúdiu S na prehliadke českých divadiel. Que-Cir-Que a Divadelník - dva vrcholy čnejúce vysoko na festivalovom nebi. Tretím bolo predstavenie bábkovej hry Ivy Peřinovej Jeminkote, Psohlavci. Skvelý, vtipný, jazykovo bohatý a hravý text, invenčná a jemne ironická inscenácia plzenského Divadla Alfa, herci - rodení komedianti s dokonalou profesionalitou animujúci pôvabné marionety, a to všetko v príbehu o národnom hrdinovi Kozinovi, zobrazenom optikou Štepkovho a Markovičovho Jááánošíííka. Po premiére - lebo toto predstavenie malo na festivale premiéru - diváci tlieskali a kričali ako v La Scale. Pozornosť si vyslúžila aj priezračne čistá a esteticky „rafinovane jednoduchá“ inscenácia Purcellovej opery Dido a Aeneas v réžii J. A. Pitínskeho uvedená domácim Divadlom J. K. Tyla v Plzni, ktorá získala Cenu Alfreda Radoka ‘98 za najlepšiu inscenáciu roka. Živý ohlas zožal jediný súčasný text so súčasnou témou na festivale: Dno bratislavskej Stoky. Ďalšia hra o súčasnosti sa v Plzni ocitla ako slávnostné finále: predstavenie najúspešnejšej anglickej hry roka 1997, ovenčenej mnohými divadelnými cenami - komédia Closer v inscenácii Kráľovského národného divadla v Londýne. „Každý, kto miloval a stratil, kto zažil neveru, alebo sa mu naopak zdalo, že umrie od lásky, bude sledovať túto hru s mrazivým chvením v žalúdku,“ napísal po premiére Daily Telegraph. Po nej sa komédia Patricka Marbera rozbehla po svete pod efektným „sex, lži a internet“. Je to krutá a zároveň vtipná hra. Na Slovensku vyšla už pred rokom v Divadle v medzičase v preklade Miroslava Beblavého pod názvom Bližšie od teba, český preklad má titul Na dotek. Márne, žiadne divadlo po hre ešte nesiahlo ani v Čechách, ani na Slovensku. Postreh Milana Lukeša o provinčnosti zostáva v platnosti. MARTIN PORUBJAK

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je dramaturg SND, režisér a publicista)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu