BRATISLAVA (SME - fw) - Ešte v tomto roku sa pri slovenských diaľniciach objavia reklamné plochy s rozmermi 200 až 300 metrov štvorcových. Tieto nadrozmerné billboardy budú oproti klasickým 16- až 25-násobne väčšie. Reklamné plochy podobných rozmerov neexistujú, až na malé výnimky, ani v Rakúsku a Českej republike, kde je legislatíva k tomuto spôsobu propagácie veľmi benevolentná. Na Slovensku novela cestného zákona z decembra 1998 umiestňovanie reklamných, informačných a propagačných zariadení pri pozemných komunikáciách zakazuje a v súčasnosti inštalované billboardy musia byť do 1. januára 2000 odstránené. Vývoj v reklame smeruje k budovaniu nadrozmerných reklamných plôch takzvaných megaboardov. Tie sa postavia na vhodných úsekoch diaľnice 100 metrov od stredovej čiary vozovky. Stavbe nebránia nijaké legislatívne prekážky, pretože v tejto vzdialenosti sa končí ochranné pásmo komunikácie a územie za ním už podľa zákona nemá s komunikáciou nijakú súvislosť. Situácia v susedných štátoch, kde už neštandardné pútače stoja, signalizovala, že pôsobeniu reklamy cestujúci neuniknú. Náklady na výstavbu jednej plochy sa údajne môžu vyšplhať až na 1,5 milióna korún. Z finančných dôvodov si propagáciu na megaboardoch budú môcť dovoliť len nadnárodné koncerny. Pôjde o takzvané imidžové kampane, pre stredných a malých podnikateľov absolútne nedostupné. Podľa slov riaditeľa jednej z reklamných agentúr Róberta Haramiu prvá plocha sa už stavia. „Zákazníka ešte nemáme, robíme to systémom vabank,“ konštatoval Haramia. Megaboardy budú v areáloch poľnohospodárskych družstiev na miestach, kde nie je orná pôda, ale sú tam prístupové cesty, elektrické prípojky a vyjasnené majetkové vzťahy. Pre družstvá bude nájomné za pozemky vítaným zdrojom financií. Po vyčerpaní možností výstavby na diaľniciach prídu na rad aj cesty 1. triedy s medzinárodným významom.