om albume predvádza vrcholné spevácke umenie v duetoch s Georgeom Michaelom, Eltonom Johnom, Whitney Houstonovou, Mariah Careyovou, Gloriou Estefanovou i dvojicou Eurythmics, kraľuje rhythm and bluesu s legendárnou prezývkou Lady Soul už pekných pár rokov. Lauryn Hillová sa zasa len nedávno vyšplhala po žezlo na scéne hip-hopu. A keďže Mary J. Bligeová dostala od prírody dar reprezentovať štýly svojich sokýň dovedna, jej majestát si vyslúžil prívlastok „hip-hopového soulu s prvkami rhythm and bluesu“. Takto sa teda pekne podelili a na hlávkach korunovanú kapustu si už navzájom nevyjedajú. Slúži im však ku cti, že na úrodu sa pokojne vrhnú aj spoločne. Plody svojich hlasiviek naposledy bok po boku zbierali v amerických štúdiách, v ktorých Mary J. Bligeová nahrávala nový album pomenovaný jednoducho vlastným krstným menom. „Nenazvala som ho tak len preto, že je zvykom niečo pomenovať. Sú to moje osobné výpovede, moje rozhodnutia a moja hudba. Všetko som to ja. Môžete ma vidieť s mojou jazvou na tvári a počuť jazvu, ktorú mám na srdci. Je ňou strach zo života a bolesti, z ktorej som sa najviac poučila,“ hovorí.
Nielen Lauryn Hillová - autorka, producentka, aranžérka aj spoluvokalistka pilotného singla All That I Can Say - a Aretha Franklinová, ktorej spev znie v duete Don‘t Waste Your Time, však tvorili exkluzívnu zostavu Bligeovej hostí. Eric Clapton zanôtil na gitare v balade Give Me You z pera hitmakerky Diane Warrenovej, Elton John si zahral na akustickom klavíri v skladbe Deep Inside, ktorej je zároveň spoluautorom. Dve piesne sprodukoval uznávaný hudobník Kenneth Edmonds známy ako Babyface a, pochopiteľne, na kolekcii nechýba ani George Michael, s ktorým Bligeová nahrala dueto As z dielne Stevieho Wondera. Úspešný hit sa z neho stal už po predchádzajúcom vydaní na retrospektívnom dvojalbume Ladies & Gentlemen - The Best of George Michael. „Pracovať s ním bolo pre mňa jedným z najväčších zážitkov v celej kariére. Je svojsky príťažlivý a jeho pozitívne myslenie otvára netušené hranice v hudobnej tvorbe. Pieseň, ktorú sme spolu urobili, je jednoducho nádherná,“ vraví Mary J. Bligeová o spolupráci na decentnej tanečnej melódii, ktorej videoklip bol pre obidvoch interpretov extrémne náročný. Scény museli nakrúcať jednotlivo, viac ako stokrát, aby vynikol efekt záberov na klonovaný pár, ktorého dvojníkov je plný klubový parket. Slovami chvály Bligeová nešetrí ani na Lauryn Hillovú. „Zvyčajne mávam v producentskom biznise problémy so ženami aj s mužmi, ale nahrávať s ňou bolo výnimočné a veľmi príjemné. Bola mojou prvou poradkyňou, ktorá mi ukázala, akí by producenti mohli byť a čo všetko by mali robiť. Je nesmierne férová a nechala ma byť samou sebou.“
Mary J. Bligeová sa narodila 11. januára 1971 v newyorskom Bronxe a detstvo v tomto prostredí ju naučilo zvládať tvrdé životné podmienky. Obrnila sa hrošou kožou i nekompromisnými postojmi, ktoré jej neskôr pomohli aj na umeleckej dráhe. O neznámom zranení, ktoré utrpela a ktorého dôsledky dodnes pripomína jazva pod ľavým okom, však odmieta s novinármi diskutovať. Jej otec bol džezovým muzikantom a rodinu opustil, keď mala Mary štyri roky. Priatelia jej matky Cory, ktorá sa preslávila ako soulová speváčka, pomohli presadiť prvé nahrávky nádejnej dcéry v hudobnom priemysle. Debutovú demosnímku naspievala ako sedemnásťročná, a keď sa dostala do správnych rúk, bol od nej už iba krôčik k vydavateľskému kontraktu. Album Mary je už jej piatym po štúdiových platniach What‘s the 411? (1992, o rok neskôr vyšla remixovaná verzia), My Life (1994) a Share My World (1997) a po komplete koncertného záznamu The Tour (1998). Aby len sama nechválila svojich kolegov, tu je vyznanie rapera Seana „Puffy“ Combsa alias Puffa Daddyho, ktorý s ňou často spolupracoval. „Vždy som vedel, že moje piesne, ktoré som jej ponúkol, sú ušité presne na jej mieru a že ona je pre ne priam stvorená. Je to asi najväčšia umelkyňa, ktorej som sa priplietol do cesty.“
DALIBOR HLADÍK