Hľadanie hry Richard III.

Na úvod si dovolím malú slučku v čase do dvadsiatych rokov tohto storočia a vyberiem si modelového diváka tých čias. Ak by som ho zastavil pred kinom a spýtal sa na prvé dojmy, jeho odpoveď by bola zrejme niekoľkoraká. Ak by to bol Američan, pravdepodobne

by odpovedal: „Chaos!“ Ak by to bol Francúz, jeho odpoveď by asi znela: „To bol surrealizmus!“ A konzervatívny Angličan zase: „Čo to tí Američania s tým Shakespearom urobili!“ Dnes pravdepodobne nikto neoznačí tento film za chaos ani za surrealistické dielo (len Angličan asi stále ostane rovnaký). Ja sa však pokúsim nájsť poriadok v tomto neporiadku, ktorý dnešný divák chápe automaticky. Myslím si, že práve vďaka „deformáciám“ je film príťažlivý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale prejdime k charakteristikám. Al Pacino (autor, herec) neprenáša príbeh Richarda III. na plátno, tak ako ho napísal W. Shakespeare, ale v skrátenej forme. Príbeh je rozprávaný v určitých fragmentoch, z ktorých by bolo možné vytvoriť súvislý príbeh. Túto rovinu označím za rovinu príbehu. Na druhej strane film ide „za“ príbeh. Rozpráva o príbehu, o postavách, o samotnej hre, dopĺňa a nahrádza príbeh a túto rovinu zase označím za metarovinu. Témou metaroviny je interpretácia divadelnej hry a jej predvedenie, ktoré však vo filme nenájdeme. Priestorovo sa rovina príbehu odohráva samostatne (v exteriéroch, interiéroch), nie na javisku. A aj vzhľadom na túto skutočnosť si môžem dovoliť rozdeliť film na dve roviny, ktoré sa vo filme navzájom časovo prelínajú, miesia, a preto vzniká dojem neporiadku, nekoordinovanosti, a navyše sa to všetko deje v rýchlom slede.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je však príbehovosť len fragmentárna, a nie súvislá, aká je potom jej funkcia vo filme? Na jeden aspekt sa chcem teraz zamerať, a to na dôkaz správnosti uvažovania v metarovine. Čo sa povie o hre, následne sa ukáže ako už zrealizované v podobe citátu vo vedeckom texte. Takto dochádza k zaujímavému javu. Tvorcovia interpretujú Shakespearovu hru a zároveň svoju interpretáciu hry, resp. to, ako ju chcú zahrať. Vedeckú povahu filmu podporujú výroky historikov umenia, shakespearológov, dokonca psychológov… Rovina príbehu, ktorá funguje podobne ako citát, však vytvára isté napätie s metarovinou. Vo vedeckom texte to tak nie je, a tak jeden z umeleckých atribútov je kontrapunkt medzi týmito dvoma rovinami, ktorý prebieha od elementárnych prvkov, ako napríklad Al Pacinova čapica so šiltom dozadu a Richardov renesančný štvorcový klobúk (označujú storočie, v ktorom sa nachádza film, ide o 20. storočie alebo 15. storočie), až po zložité významové protiklady: všednosť - význačnosť, skutočnosť - fiktívnosť…

SkryťVypnúť reklamu

Teraz zdanlivo odbočím a zameriam sa na jeden fenomén, ktorý je najmä v dvadsiatom storočí veľmi obľúbený u filozofov. Ide o model hry. Všetci tušíme, čo je hra. Hra predpokladá hráčov, pravidlá atď. Čo nás však zaujíma, je rozdelenie rovín hry, ako ho nachádzame v tomto filme. Hra predpokladá dve úrovne konania. V prvej konáme na základe skutočnosti a v druhej rovine na základe istých pravidiel, ktoré nie sú orientované na realitu, ale na fikciu. Hráč teda prijíma istý druh pravidiel. Zúčastňuje sa na hre, no zároveň vie, že to nie je skutočnosť. Vo filme Richard III. sú prítomné obidve tieto úrovne. Dá sa povedať, že sníma ľudí, ktorí sa dohodli, že idú hrať hru. Prijímajú pravidlá, učia sa texty, intonáciu, stanovisko v hre. Postavy vo filme majú dve roly: jedna pramení zo skutočnosti, druhá z fikcie. Vedenie týchto dvoch línií poskytuje priestor na tvorbu protikladov, čo sa následne deje akoby samozrejme a samohybne - ak v obraze hrajú postavy basketbal, v pozadí hrá renesančná hudba.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa už ostáva iba zastaviť nad tým, čo je náplňou metaroviny alebo roviny „skutočnosti“. Najprv je to anketa v uliciach New Yorku, v ktorej sa pýtajú okoloidúcich, či poznajú Shakespeara, potom kladú otázky umelcom (spomeňme napríklad herca Kevina Klina alebo špecialistu na Shakespeara, filmového režiséra Branagha), až po otázky pre literárnych vedcov. Témy otázok sú napríklad: prečo Američania nechodia na Shakespeara, čo tým Shakespeare myslel a vedia Američania zahrať Shakespeara rovnako dobre (odpoveď vo filme je áno), vie herec lepšie pochopiť hru ako literárny vedec (odpoveď je, kto iný ako herec). Zmyslom filmu, tak ako ho prezentujú sami tvorcovia, je pritiahnuť ľudí k Shakespearovi, a teda jeho povaha je predovšetkým didaktická, pretože nás učí jednu z možností, ako Shakespeara pochopiť.

SkryťVypnúť reklamu

JURAJ ONIŠČENKO

(Autor je študentom filmovej vedy)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 467
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 076
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 057
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 849
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 580
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu