Nejasná správa o konci slovenského filmu

Režisér a scenárista Lubor Dohnal nie je pre slovenskú filmovú obec neznámy. V šesťdesiatych rokoch patril k scenáristickej elite, podľa jeho predlôh vznikli napríklad filmy Kristove roky režiséra Juraja Jakubiska, Slávnosť v botanickej záhrade Ela Havett

u, Archa bláznů Ivana Balaďu a mnohé ďalšie. Neskôr režíroval aj krátkometrážne a celovečerné dokumentárne filmy a pôsobil ako pedagóg na Ludwig-Maximilians-Universität v Mníchove a na Filmovej a televíznej fakulte AMU Praha. Michal Bregant je filmový historik a teoretik, šéfredaktor filmologického časopisu Iluminace, ktorý vydáva Národní filmový archiv Praha. Obaja prostredníctvom svojho zastúpenia v Rade štátneho fondu ČR pre podporu a rozvoj českej kinematografie ponúkajú príležitosť všetkým tvorcom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Odkiaľ má fond finančné zdroje?

L. D.: "Hlavným zdrojom sú neštátne financie. Teda peniaze, čo získame za prevádzkové práva filmov vyrobených od roku 1965 do 1990. Ide o to, aby boli použité účelovo pre českú tvorbu a produkciu. Snažíme sa, aby peniaze získali tí, ktorých projekty majú zmysel, prospievajú a vedú českú kinematografiu niekam ďalej."

Aké sú kritériá pre projekty?

M. B.: "Kritériá výberu projektov neexistujú. Každý z trinástich členov Rady musí sám za seba niesť zodpovednosť. Dalo by sa však povedať, že dávame prednosť tým projektom, ktoré sľubujú niečo nadpriemerné a dajú sa zahrnúť pod pojem rozvoj českej kinematografie."

Rozvoj českej kinematografie?

M. B.: "Sú to väčšinou projekty, ktoré si nemôžu na seba nikde inde zohnať peniaze. Bežné komerčné filmy môžu byť financované zo súkromných zdrojov. My by sme však mali podporovať projekty, ktoré nemôžu ísť takouto cestou. Myslím teraz na dokumentárne filmy a na tie hrané, ktoré kladú dôraz na nekomerčnosť a sú niečím špecifické."

SkryťVypnúť reklamu

L. D.: "A samozrejme, ide aj o podporu mladého filmu. Aj vďaka fondu tak vznikajú debuty mladých autorov a režisérov a väčšinou sú to projekty, ktoré veľa sľubujú. Riadime sa intuíciou, aj keď bez záruky."

Nie je to veľké riziko?

M. B.: "Je to veľké riziko. Ale berieme ho na seba."

Ktoré projekty vznikli s podporou fondu?

L. D.: "Napríklad film Marián od Petra Václava alebo Návrat idiota od Sašu Gedeona či dokument Jako mezi zaslepenými blázny od Petra Boka a Martina Šmoka, ktorý považujem za vrchol českej dokumentaristiky v posledných rokoch. Možno by nevznikli ani filmy staršej filmárskej generácie, napríklad film od Karla Vachka Bohemia Docta alebo Jana Němca Noční hovory s matkou. Podporujeme teda aj tých renomovaných tvorcov, ktorí majú stále chuť experimentovať a odvahu skúšať niečo nové, neobvyklé a zároveň riskantné."

SkryťVypnúť reklamu

Je grant taký vysoký, že tvorcom potom stačí získať už len minimum finančných prostriedkov?

M. B.: "Sú ľudia, ktorí hovoria, že je lepšie rozdeliť menej financií viacerým projektom a že producentom a autorom sa potom ľahšie zháňajú zvyšné financie. Druhý pohľad hovorí, že je lepšie vybrať naozaj len tie najlepšie projekty a dať im čo najviac. To však nie je reálne."

L. D.: "Navyše existuje aj zákonom stanovený limit, ktorý hovorí, že každý projekt môžeme podporiť len do polovice vykalkulovaných nákladov."

Udeľujete granty aj slovenským projektom?

L. D.: "Samozrejme. Jedinou podmienkou je, že žiadateľ musí mať sídlo na území Českej republiky a projekt musí byť najmenej z polovice financovaný z českých peňazí."

SkryťVypnúť reklamu

Znamená to, že slovenskí tvorcovia nemajú šancu?

M. B.: "Ale majú, pokiaľ spolupracujú s produkciou, ktorá má v Čechách sídlo, a tá žiada o grant."

L. D.: "Zo slovenských projektov sme podporili debut Mateja Mináča Všetci moji blízki a dokument Dušana Hanáka Intolerancia, ktorý by mal voľne nadviazať na Papierové hlavy."

Na Slovensku všeobecne je filmová tvorba a produkcia takmer umŕtvená. Čo myslíte, že by mohlo pomôcť slovenskému filmu?

L. D.: "Keby na Slovensku vznikalo päť celovečerných filmov a desať dokumentov za rok, existuje aj systém, ktorý by to dokázal splniť. Teda myslím tým, že by sa určite dali nájsť peniaze. Podmienky na Slovensku sa predsa len zmenili. Ide už len o to, aby sa vyskytli ľudia, ktorí pre to niečo urobia."

SkryťVypnúť reklamu

SIMONA NÔTOVÁ-TUŠEROVÁ

(Autorka je filmová publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 379
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 842
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 217
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 627
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 334
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 087
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 734
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 462
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu