Ak by sa uskutočnil festival slovenských hraných filmov vyrobených za posledný rok, trval by asi hodinu a tridsať minút, to je totiž minutáž jediného slovenského hraného filmu. A ak by sme pripočítali k Fontáne pre Zuzanu 3 aj film Matěja Mináča Všetci moji blízki, potom snáď dvakrát toľko. Dvadsiaty štvrtý ročník Festivalu poľských hraných filmov v Gdyni trval šesť dní a premietlo sa na ňom 24 z 26 celovečerných filmov. V hudobnom divadle, v sále pre 800 divákov, otvorili festival filmom Jerzyho Hoffmana Ohňom a mečom. Túto historickú epopeju videlo už v Poľsku sedem miliónov divákov. Po slávnostnom odovzdaní cien ukončil festival dlho očakávaný film Andrzeja Wajdu Pán Tadeusz, premietnutý mimo súťaže. Jeho producent Lew Rywin (Heritage film) mohol presne po týždňovom nasadení do kín konštatovať, že film už videlo viac ako 400-tisíc divákov. Treba tiež vedieť, že distributér filmu vyrobil 198 kópií filmu pre domáce a zahraničné projekcie a s premiérou dokončeného filmu čakal viac ako tri mesiace. A to len preto, aby diváci neboli presýtení historickými témami. Návraty k vlastnej histórii majú v poľskej kinematografii svoju tradíciu a na festivale sa táto téma objavila i v ďalších filmoch. K zlomovým dejinným obdobiam, k zložitým vzťahom k cárskemu Rusku, boľševikom a neskôr Sovietskemu zväzu sa poľskí tvorcovia vracajú často a úplne v súlade so záujmom súčasných divákov o svoju minulosť. "Ak máme žiť v spoločnej Európe, musíme vedieť, kto sme, musíme poznať svoje dejiny," odpovie vám na otázku, či sú pre dnešného diváka zaujímavé historické filmy, takmer každý Poliak. Nemenej dôležitá je prezentácia týchto filmov v zahraničí - poznať krajinu, jej dejiny, to je cieľom pripravovanej prezentácie poľskej kinematografie na americkom kontinente. Deväťčlenná porota napokon udelila Zlatého leva psychologickému thrilleru Dlh od režiséra Krzysztofa Krauzeho, ktorý čerpá zo skutočných udalostí v dnešnej Varšave. Špeciálnu cenu poroty získal Jerzy Stuhr za svoj Týždeň zo života muža.
Ak poznáme odpoveď, ako znie otázka? - to bola téma okrúhleho stola poľských filmových tvorcov. Odpoveď znie, že poľský film, desať rokov po zmenách vo svojej štruktúre i spôsobe financovania, existuje. Andrzej Wajda sa tesne pred festivalom podrobil v katovickej nemocnici úspešnej operácii srdca. V reflexii po desiatich rokoch uverejnenej v denníku Gazeta Wyborcza napísal: "Vývoj nás poučil, že kinematografia je živý organizmus, ktorý citlivo reaguje na zmeny. Reforma, ktorú sme urobili, trvala dlho, ale dočkali sme sa úrody. Je čas sa zastaviť a rozmýšľať ako ďalej." PETER HLEDÍK
(Autor je režisér, riaditeľ festivalu Art Film)