Včera sa zvýšili kľúčové úrokové sadzby v dvanástich európskych krajinách

BRATISALAVA (SME - gk) - Európska centrálna banka (ECB), ako aj Bank of England (BOE) včera rozhodli o zvýšení svojich kľúčových úrokových sadzieb. Obe centrálne banky odôvodnili svoje rozhodnutie tým, že nízke úrokové sadzby pomohli ozdravovaniu ekonomík

, ale teraz už vytvárali priestor na rast inflačných tlakov. Podľa analytikov, ktorí vo väčšine takýto vývoj očakávali, zvýšenie sadzieb bolo dobre načasované. To by malo znamenať, že rast inflačných tlakov v ekonomikách by sa mal zastaviť, pričom rast výkonu hospodárstva eurozóny a Veľkej Británie by mal ostať zachovaný. Zvýšenie úrokovej miery bude v praxi znamenať nárast nákladov spojených s pôžičkami, ale na druhej strane lepšie zhodnotenie vkladov v bankách. Euro a britská libra po zverejnení rozhodnutí zotrvali na svojich pozíciách bez väčších výkyvov. Európska centrálna banka rozhodla o zvýšení svojej kľúčovej refinančnej sadzby v 11 krajinách eurozóny o pol percentuálneho bodu na úroveň tri percentá. ECB v krátkej histórii eura prvýkrát pristúpila k zvyšovaniu sadzieb. Naopak v apríli banka rozhodla o znížení sadzieb o 50 bázických bodov, pričom svoj krok obhajovala signálmi, že rast európskej ekonomiky stojí pred kolapsom. V súčasnosti by mala byť ekonomika krajín Európskej menovej únie na ceste k ekonomickému rastu. Na druhej strane zlepšujúca sa ekonomika podporila rast cien výrobcov. To spolu s rastom cien ropy primälo vytváralo podmienky na rast spotrebiteľských cien. Cielená úroveň inflácie ECB je 2,5 percenta, pričom augustové výsledky hovorili iba o 1,2-percentnom raste. Ku koncu roku však analytici očakávajú 2,3-percentný rast cien v eurozóne. Britská centrálna banka zvýšila svoju kľúčovú úrokovú mieru o 25 bázických bodov na 5,5 percenta, čo je už druhé zvyšovanie v posledných mesiacoch. Na rozdiel od septembrového zvyšovania rozhodnutie výboru pre menovú politiku BOE nevyvolalo až také prekvapenie na trhoch, keďže bolo očakávané. Zápisnicu, ktorá bude obsahovať hlasovanie interných a externých (nie sú zamestnancami BOE) členov výboru z rokovania výboru zverejní banka o dva týždne. Záujem o zápisnicu je najmä pre rozpory medzi členmi výboru, keďže externí tvrdia, že piati členovia, ktorí sú zamestnaní v banke, sú už pred rokovaním rozhodnutí, ako celé zasadnutie dopadne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 872
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 193
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 531
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 514
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu