BRATISLAVA (SME - ru) - Počty stratených kamiónov a vodičov združenie autodopravcov Česmad Slovakia neeviduje, do jeho pôsobnosti patrí len evidencia tovaru, ktorý v tej-ktorej krajine neprejde colným konaním. Ako uviedla Katarína Vinceová z Česmadu, o zmiznutiach sa dozvedajú len neoficiálne. Tak to bolo aj teraz, keď 17. októbra zmizol v Rakúsku kamión bratislavskej firmy Mery-trans i s vodičom. Tým, že sa tok prepráv tovarov po vlaňajšom páde ruského trhu presunul z Ruska na západ, hlavne do Nemecka a na juh Európy, najviac kamiónov sa teraz stráca už nie na ruskom území, ale na Balkáne a v Taliansku. V súvislosti s otázkou, či profesia kamionistu môže zvádzať niektorých vodičov aj k spolupráci s pašerákmi a či signály o takýchto praktikách nenarastajú, Vinceová reagovala: "Naopak. Trh sa vyselektoval. Kým pred štyrmi-piatimi rokmi tu pôsobilo v medzinárodnej preprave 1700 dopravcov, teraz zostala len asi tisícka, väčšinou firmy, ktoré chcú seriózne podnikať. Preč sú časy, keď mizli kamióny s tabakom a alkoholom aj vinou vodičov. Dnes sú takéto zmiznutia výnimočné." Rakúska tlač priniesla tento týždeň viaceré protichodné informácie o údajne až desiatich zmiznutých slovenských kamionistoch v poslednom období. Podľa TASR to však kompetentné osoby z rakúskej polície popreli a zmieňovali sa len o dvoch známych prípadoch - už spomínanom nezvestnom vodičovi Jozefovi N. a v januári nájdenom zavraždenom Miroslavovi U. "Zmiznutie vodiča Jozefa N. je možné objasniť na 90 percent na základe dokladov a jeho účinkovania v dopravno-obchodnom reťazci. Podľa toho je možné dedukovať určitý scenár," povedal František Turák, právny expert v oblasti zmiznutých kamiónov v zahraničí. Včera sa kvôli kauze nezvestného Jozefa N. stretli v Bratislave slovenskí a dolnorakúski kriminalisti. Podľa TASR rakúski kriminalisti upozornili, že sa ešte nepodarilo overiť, či stratený kamión skutočne riadil Jozef N. Nevylúčili, že vodič zmizol už skôr.