BRATISLAVA (SME - ru) - Sklamanie autodopravcov z vládneho návrhu cestnej dane nesúvisí len s vyrúbením vyššieho, priam likvidačného poplatku, ale aj s filozofiou zákona. Ako poukazujú vodiči, v duchu tejto filozofie sa postavia na jednu úroveň drahé, ekologickým požiadavkám vyhovujúce kamióny a ojazdené, vyše desať rokov staré nákladiaky, ktoré zaťažujú životné prostredie hlukom a emisiami. Na obe kategórie sa totiž cestná daň bude vzťahovať rovnako. Podľa informácií združenia autodopravcov Česmad Slovakia v súčasnosti pôsobí na Slovensku asi tisíc dopravných firiem. Ich park zahŕňa spolu 5600 vozidiel, z ktorých 2600 spĺňa najprísnejšie ekologické kritériá. Dopravcovia preto navrhovali 50-percentnú úľavu ekologickým kamiónom, vláda to však nezohľadnila. "Predkladateľom zákona bolo ministerstvo financií. Naše ministerstvo dostalo návrh zákona o cestnej dani iba na pripomienkovanie," odpovedal hovorca ministerstva dopravy Pavol Prikryl na otázku SME, prečo ich ministerstvo v návrhu tohto zákona neprihliadalo na kategórie kamiónov podľa ekologických kritérií, ako je to v niektorých iných krajinách. "Keby sme na to prihliadali, zasiahli by sme do štruktúry zákona a, ako je známe, tam šlo o výsledný efekt - príjem do štátnej pokladnice. Okrem toho, ani v EÚ nie je takáto kategorizácia zavedená všade, ale len v niektorých štátoch," dodal hovorca. Ministerstvo financií však vždy rovnako konštatuje, že po odbornej stránke, pokiaľ ide o únosnú výšku ich zaťaženia poplatkami, sa spolieha na expertov ministerstva dopravy.