správa mesta a spolková krajina Brandenbursko ako aj niekoľko silných, väčšinou štátnych podnikov. Hlavným záujmom tímu okolo festivalu je ukázať "neznámu tvár kinematografie" a "zachovať v kultúrnej krajine súčasnosti dôležitý, ale slabnúci hlas". Slabnúci hlas východoeurópskych filmárov má jednu dôležitú črtu: je mladý a znie krásne. Stále silnejšie sa v ňom ozýva nový tón: film musí byť nielen o niečom, ale je potrebné, aby bol aj zábavný, aby nenudil, aby sa naň dalo pozerať. Konflikt umenie verzus komercia sa do východoeurópskeho kina dostáva stále silnejšie nielen ako zápletka, ale aj pri prípravách filmu. Maďarský režisér a kameraman Tamás Sas prišiel vo filme Piráti (Kalózok) s príbehom rádia vysielajúceho načierno. Sasovi piráti pracujú v malom nákladiaku. Jeden z nich sedí na streche auta kdesi na vŕšku, pozoruje ďalekohľadom cestu a z toho, čo vidí, pripravuje "správy z ciest". Moderátor Pipi sa však rozhodne odísť ku komerčnej rozhlasovej stanici. Boj sa začína. Podobný boj vypukol i počas nakrúcania. O pár čísel vynikajúcej muziky požiadala produkcia skupinu Jazz+Az. Súkromní financiéri filmu však čoskoro rozpoznali, že hudobníci majú obrovský komerčný potenciál, a nútili režiséra, aby dej zmenil a úplne podriadil hudbe. Ten odmietol a opustil postprodukciu. Film sa musel dokončiť bez neho. Hudba nakoniec tvorí štvrtinu dĺžky filmu, i keď nemá žiadny význam pre dej. Film sa tak či tak stal trhákom maďarských kín. Žiadna politika, ale zábava a rytmus. O to v ňom predovšetkým ide. Napriek tomu Sas umenie bráni: "Umelecké ambície sú v Maďarsku obzvlášť silné. Máme v porovnaní s počtom obyvateľov oveľa viac básnikov ako v iných krajinách. Bohužiaľ, film je drahý špás. Filmy môžu robiť iba tí, ktorí si vytvorili v tejto brandži pozíciu, majú kontakty a poznajú pravidlá hry."
Trh verzus vojenská česť, o to ide vo filme Kazacha Satibaldiho Narymbetova OMPA, ktorý v Cottbuse uviedli vo svetovej premiére. Dvaja piloti Červenej armády (vytvorení podľa skutočných postáv) si prenajmú vojenský dvojplošník a pokúšajú sa s ním uplatniť na voľnom trhu. Nebolo by na tom nič príliš čudné ani trápne, ale vyhliadkové lety nad kazašským pohorím absolvujú najmä tí, ktorí na to majú. Drogoví díleri, mafiáni, zabijaci, únoscovia. Dlhší čas to "klape", no potom predsa len prasknú jednému z nich nervy. Súboj na trupe letiaceho lietadla by Kazachovi Narymbetovovi mohol závidieť kdejaký majster akčných trhákov. Aj tu vlastne ide o akčný kazašský film. S tým rozdielom, že dolu na zemi dymia zdevastované fabriky a namiesto áut majú domorodci oslov. Kazašský akčný film má divák tendenciu brať vážnejšie. "Tak takto to tam vyzerá," hovorí si. Vo východoeurópskom filme je príliš ťažké rezignovať na realitu, práve preto, že ju od neho všetci očakávajú. Nová vlna východoeurópskej komercie je iná než komercia, na akú sme zvyknutí. A je veľmi potrebná. Pretože aj film je umenie, na ktoré sa dá dívať.
RADOVAN HOLUB, Cottbus
(Autor je filmový kritik)