BRATISLAVA (SME - pal, ru) - Hoci od Vianoc nás delí šesť týždňov, mnohé obchody sa s vianočnou výzdobou tak poponáhľali, že ozdoby vyvesili už v októbri. Časť verejnosti to vníma kladne, ale časť, najmä rastúca skupina nesolventných ľudí, netají istú nevôľu. Dokonca i pracovníci niektorých vyzdobených obchodov tvrdia, že je to predčasné. Vianočná atmosféra má zákazníka ovplyvniť, aby kúpil aj čosi navyše, obchodníci však presviedčajú, že je to šanca nenechať všetko na poslednú chvíľu. "Výzdobu máme od minulej soboty, ale asi to mohlo ešte počkať. Dnes ani vianočná nálada neovplyvní človeka pri nákupe, veď rozhodujúca je peňaženka," uviedla vedúca potravín Vtáčnik v Prievidzi T. Hurtišová. Podľa K. Urbanovej z bratislavského obchodného domu Ikea je december hektické obdobie, "ale my chceme, aby Vianoce boli pokojné. Ľudia by mali byť včas pripravení, preto začíname s vianočnou atmosférou vždy koncom októbra. Keď sa v ponuke objavia dekorácie, hneď je o ne enormný záujem". Podľa pracovníčky Jany toho istého obchodného domu "je ešte priskoro, ale keby som ja bola obchodníkom, určite by som aj ja zdobila predajňu už teraz". V OD Tesco v Košiciach dostali z centrály v Prahe príkaz vyložiť vianočný tovar už 1. októbra. "Ale 3. októbra bol košický maratón, predstavte si, že by sme účastníkov vítali už Vianocami! Je to až smiešne. Preto sme s vianočným tovarom vyšli až po maratóne. Vonkajšiu ozdobu budovy nám namontovali koncom októbra," spresnila Katarína Čolinská z košického Tesca. Podľa O. Hrnčiarovej, manažérky marketingu pre všetky OD Tesco, včasná vianočná výzdoba má byť pre zákazníka "časová príležitosť" na výber darčekov. Sieť obchodných prevádzok Jednota výzdobu len chystá. "Neradi by sme vyvolali opačné reakcie typu - čo sa tí obchodníci bláznia už teraz s Vianocami a čo otravujú! Čiastočnú výzdobu už máme, ale naplno s tým vyjdeme koncom novembra," dodala vedúca OD Jednota v Trnave A. Juríková.