BRATISLAVA (SME - rf) - Človek tesne pred prichádzajúcim vlakom vybehne s krikom na koľajnice, roztiahne ruky a čaká na zrážku s ním. Takéto scény sa na železnici opakujú čoraz častejšie. Od začiatku roka spáchalo samovraždu na koľajniciach 23 ľudí, vlani za rovnaké obdobie 12. Pre rušňovodičov znamenajú samovrahovia jednu z hlavných nástrah. Po kolízii so samovrahom sa často dostávajú do traumy, niekedy nie sú prvé tri hodiny schopní normálne komunikovať, vzápätí si radšej berú dovolenky. "Ľudia, ktorí sa odhodlajú na samovražedný krok, si sú vedomí, že strojvodca nemá žiadnu možnosť zastaviť, keď vbehnú na koľajnice pár metrov pred prichádzajúci vlak," hovorí šéf Železničnej polície SR Tibor Gaplovský. Všetky pokusy samovrahov na železnici sa končia smrťou. "Väčšinou ide o skratové konanie. Ľudia pod ťarchou osobných, rodinných problémov nenachádzajú riešenia," hovorí o motívoch T. Gaplovský. Najväčší počet samovrážd na železnici spáchajú ľudia vo veku dvadsať až štyridsať rokov. Tento rok bol najmladší šestnásťročný mladík na východe Slovenska, ktorý si sadol do koľajiska. Medzi 23 samovrahmi boli dve ženy. Tibor Gaplovský hovorí, že neexistuje lokalita typická pre samovraždy, je to celoslovenský jav. Po takejto nehode je situácia nepríjemná aj pre cestujúcich. Zo začiatku zväčša nevedia, čo sa stalo, a vlak neraz stojí aj pár hodín. Podobne je to s nehodami na železničných priecestiach, keď idúcemu vlaku vbehne do dráhy auto. Vtedy býva zastavená premávka nezriedka aj na tri hodiny. Celkovo zomrelo tento rok na železnici 96 ľudí. Do tohto počtu sú zarátané obete zrážky automobilu s vlakom, vypadnutia z vlaku, pády do koľajiska aj samovraždy. Naposledy zomrela 8. novembra v Malackách žena, ktorú zachytila lokomotíva na železničnej stanici.