BRATISLAVA (SME - pal) - Nikto nevie, koľko čiernych pasažierov vo vlaku pripadne na sto platiacich cestujúcich. Neoficiálne odhady sa pohybujú okolo desiatich percent. Mnohí z nich majú svoje osvedčené metódy: "Sprievodcovia kontrolujú vlak zo stredu ku krajom alebo opačne. Nastupujem posledný a čo najďalej od nich. Ak pristúpim do plného vlaku, tak sa v kupé tvárim, že ma už kontrolovali. Väčšinou chodíme dvaja a mobilnými telefónmi sa dohovárame. Keď ma náhodou chytia, snažím sa sprievodcu podplatiť. U žien sa mi nedarí, ale ak je to chlap, mám veľkú šancu, že aj ďalej pôjdem zadarmo," povedal pre SME študent, ktorý má v cestovaní načierno už dvojročnú prax. Minulý týždeň prebehla na trati Bratislava - Košice akcia revízorov, ktorí sa pokúsili chytiť aspoň niekoľkých z notorických čiernych pasažierov. Akcie sa zúčastnilo desať zo všetkých tridsiatich slovenských železničných revízorov a kontrolovali pritom aj prácu sprievodcov. "Táto práca ma baví a necítim sa nepríjemne, keď kontrolujem ľudí," povedal jeden z revízorov. Plat revízora sa podľa hlavného kontrolóra osobnej prepravy Jána Šimčáka pohybuje okolo 15 000 Sk, k čomu sa revízorom pripočíta ešte 10 % z pokút, ktoré vyberú od čiernych pasažierov. Keď revízor takého prichytí, musí si kúpiť lístok a zaplatiť pokutu 400 Sk. Ak cestujúci tvrdí, že nemá peniaze na lístok, opíše si revízor jeho osobné údaje a železnice budú cestovné vymáhať dodatočne: "V takomto prípade ale musí cestujúci na najbližšej zastávke vystúpiť. V tomto roku už máme asi 2500 prípadov na vymáhanie. Ak cestujúci odmietne uviesť svoje osobné údaje, odovzdá ho revízor Železničnej polícii," dodal. "Presné úniky tržieb na železniciach sa vyčísliť nedajú, veľké škody nám však spôsobujú najmä študenti. Často prepisujú svoje rodné čísla alebo dobu platnosti študentskej preukážky. Ale už máme premyslené opatrenia. Chceli by sme, aby pracovníci prelepovali preukážky priehľadnou fóliou. Nemáme však dosť peňazí," dodal Šimčák.