ANDY WARHOL - Narodil sa 6. 8. 1928 v Pittsburghu. V rokoch 1945-49 študoval na Carnegie Institute of Technology v Pittsburghu, v rokoch 1949-67 pracoval ako ilustrátor a komerčný grafik. V roku 1960 vytvoril prvú komiksovú maľbu Dick Tracy, o dva roky neskôr namaľoval Marilyn Monroe a obraz 200 Campbellových polievok a vo Ferus Gallery v Los Angeles mal svoju prvú samostatnú výstavu. V roku 1965 sa v University of Pennsylvania vo Philadelphii konala prvá retrospektíva, ktorá bola s veľkým úspechom prezentovaná v ďalších prestížnych výstavných sieňach v USA a Európe. V roku 1976 sa uskutočnila v newyorskom Museum of Modern Art jeho posledná retrospektíva počas života. Zomrel 22. 2. 1987 v New Yorku. Povedľa stovák obrazov, kresieb a vysokonákladových serigrafií jeho celoživotné dielo predstavujú tisíce fotografií, vyše tritisíc magnetofónových pások zaznamenávajúcich osobné rozhovory, viac ako 4-tisíc filmových a dokumentárnych kotúčov a vyše šesťsto schránok (Time Capsule), do ktorých od začiatku 70. rokov až do konca života každý deň ukladal svoje osobné poznámky, listy, účty za taxi, vstupenky do kina a podobne."Každý raz bude pätnásť minút slávny," znie legendárna veta kráľa pop-artu Andyho Warhola, umelca, pri ktorého hodnotení zlyhávajú všetky zaužívané kritériá. Bledý muž s plachými očami, uhrovitou tvárou, v čiernom roláku a v striebornej parochni bol totiž na správnom mieste v správnom čase. Potomok rusínskych rodičov nič neobjavoval a nepredpisoval. Ale tomu, čo upútalo americkú verejnosť, sa venoval s buldodžou vytrvalosťou. Vo svojich dielach položil na oltár konzumného trhu fetiše spoločnosti, ktoré rozmnožoval so spolupracovníkmi vo svojej Factory - fabrike na umenie. Ako prvý výtvarne zmedializoval portréty známych ľudí, ale i predmety dennej spotreby. Rafinovanou manipuláciou so zmyslami a vedomím diváka sa mu podarilo odhaliť masové pudy človeka, ktorý sa začal klaňať novým božstvám. Z Lenina, Mao Ce-Tunga či Campbellovej polievky sa stali megastars podobné Elvisovi, Marilyn Monroe, Liz Taylorovej či Mickovi Jaggerovi. Andy Warhol sa na sklonku milénia dostáva so svojím dielom aj do hlavného mesta Slovenska, kde bude mať dnes o 18.00 h v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci vernisáž výstava s názvom Andy Warhol ako Andrij Varchola kurátorsky pripravená M. Byckom - nadšeným propagátorom Warholovho diela na Slovensku a predsedom Spoločnosti Andyho Warhola v Medzilaborciach. "Chceme donútiť diváka, aby trochu uvažoval o pôvode umelca, aby sa na Slovensku pohlo dopredu vedomie, že ide o celosvetovo uznávaného výtvarníka," hovorí M. Bycko, ktorý do Bratislavy priviezol tri štvrtiny obrazov, novourobené faksimile na plátnach a autentické materiály zakladateľa pop-artu zo zbierok Múzea moderného umenia rodiny Warholovcov v Medzilaborciach. "Warholova cena vo svete začala opäť stúpať, a tak si netrúfam odhadnúť, akú hodnotu má časť zbierky vystavená v Bratislave," dodal M. Bycko. K magnetom výstavy budú patriť i dva čerstvo zakúpené originály Čierna a Zlatá sv. Apolónia, ktoré sa po skončení prezentácie (15. 1. 2000) stanú novými akvizíciami v zbierke jediného Warholovho múzea v Európe.
Jedna z kľúčových ikon výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia sa vo všeobecnosti chápe ako súčasť mohutného umeleckého riečiska zvaného pop-art. Na rozdiel od Rauschenberga, Lichtensteina či Johnsa, ktorí spoluurčovali tvár populárnej kultúry na rozmedzí 50. a 60. rokov, však Warhol cez svoju hľadačskú vytrvalosť nezostával ani v zlatom období pop-artu iba v súradniciach výtvarného umenia. Jeho presahy do hudby, fotografie, filmu, ale i reklamy vytvorili z neho multimediálnu osobnosť s neutíchajúcou kreativitou. "Nie je život len sériou meniacich sa obrazov, ktoré sa neustále opakujú?" pýta sa Warhol a jeho umenie a život mu dávajú za pravdu. Osobnosť Andyho Warhola sa cez záslužnú aktivitu ľudí vo východoslovenských Medzilaborciach konečne v 90. rokoch etablovala aj v krajine jeho rodičov. Tento fakt je natoľko výrazný, že ani veľké výstavy A. Warhola v Európe (napríklad putovná retrospektíva Warhol - Factory, ktorá sa začiatkom roka začala vo Viedni a momentálne je v Guggenheimovom múzeu v Bilbau) nezabudnú v curriculum vitae uvádzať východoslovenskú dedinu Miková ako rodisko jeho rodičov. Je až ohromujúce, s akou intenzitou sa Warholov duch stále nachádza medzi širokou verejnosťou. Len máloktorému výtvarníkovi sa stalo, aby sa dočkal uznania od človeka z ulice: Picassovi, Dalímu, Pollockovi - výpočet iste nie je dlhý. Už dnes je jasné, že Warholových pätnásť minút slávy presiahlo večnosť.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.