Ostrovy, kruhy, tanatické centrá

Rodisko si nemôžeme vybrať, ono si vyberá nás, a tak sa pre Fridrika Thóra Fridrikssona Island stal najprv vlasťou a potom aj trvalou témou, umožňujúcou neustále obmieňanie polôh tej istej globálnej metafory o postavení človeka vo svete. Lenže spolu ...

Rodisko si nemôžeme vybrať, ono si vyberá nás, a tak sa pre Fridrika Thóra Fridrikssona Island stal najprv vlasťou a potom aj trvalou témou, umožňujúcou neustále obmieňanie polôh tej istej globálnej metafory o postavení človeka vo svete. Lenže spolu s obmieňaním metafory Islandu, ostrova alebo, eufemicky, ľadovej zeme sa Fridriksson priklonil aj k prehodnocovaniu fenoménu filmu, jeho žánrov a typov. Skrýva ho v rovine formy, vizuálnych motívov, smerov témy. Tu, samozrejme, narážam aj na Fridrikssonovu Zimnicu (1995), "road movie", na pozadí ktorého objavujeme Island ako zem stratených existencií, opantaných "duchom chľastu" (slová matky v Diablovom ostrove), zem, cez ktorej snehom a studeným oparom zaliate krajiny je možné iba putovať - putovať so (za) smrťou. O rok neskôr však Fridriksson ustupuje od možnosti putovania, chápaného ako presúvanie v priestore. Nie náhodou sa za skladbou a komponovaním záberov jeho Diablovho ostrova (1996) skrývajú narážky na fenomén filmu ako pendantu mysle, voľne prelamujúcej newtonovské časopriestorové kontinuum: najprv iba ako chaotické radenie fragmentov, dívajúc sa, na ktoré preskakujeme z miesta na miesto a skáčeme v čase so závratnou rýchlosťou, ktorá vôbec nezodpovedá štýlu života obyvateľov islandskej osady, bezdomovcov, no zato plne zodpovedá ich neurotickému hľadaniu životného naplnenia. Potom už zábermi áut, z áut a lietadiel. Posledná replika vždy ohlasuje nový dejový zvrat, dej sa postupne ujasňuje a rúti k odhaľovaniu minulosti. Z nej by malo prameniť, mimo iného, neporozumenie medzi mužmi a ženami: je to však iba časť témy. A keď na konci filmu vidíme (mužských) predstaviteľov dvoch hraničných generácií jednej rodiny, deda, ktorý odchádza do neznáma, a chlapca, ktorý spieva áriu z Verdiho opery ("žena (zem!) je klamlivá…"), je už dostatočne jasná povaha ostrova, insuly, ktorá priťahuje a ničí a na ktorej postavy filmu uviazli. Je to Diablov ostrov, miesto, z ktorého niet úniku, v ktorom sa odstredivé sily vždy menia na dostredivé. Ak je výprava Gógó do Ameriky, zasľúbenej zeme, iba súčasťou bludného kruhu jej života, ktorý ju vždy nanovo vracia na ostrov, v rovnakom bludnom kruhu sa pohybujú aj ďalšie postavy. Po únikovej ceste nasleduje pád, Zem k smrti pritiahne nielen Danniho, ktorého lietanie, mimochodom, uvoľní jediných niekoľko záberov neba, zopár panorám horskej krajiny, a potom už iba záber na spadnuté lietadlo. Bludný kruh sa, samozrejme, nekončí ani po presťahovaní z bývalých amerických kasární, koniec je tradične otvorený. Dramaturgia, ktorú Fridriksson tentoraz volí, nasleduje holywoodskou "školou" poučený neorealizmus a jeho nasledovníkov, estetikou škaredosti až bizarností, na ktorej pozadí sa rozvíja sled životných stereotypov, do ktorých postavy sústavne upadajú, môže pripomenúť hoci aj českú novú vlnu alebo raného Kusturicu, no pre mňa je zaujímavejší vstup auta a traktora do "dediny". Ďalšie vstupy a návraty parafrázujú až po koniec filmu tieto úvodné zábery filmu, až sa napokon stále častejšie autá a lietadlá, ktoré by Wenders využil ako metaforické stvárnenie čisto filmového postupu presúvania, ocitajú vždy v rámci toho istého priestoru, v rámci bezvýchodiskového kruhu podivnej povojnovej osady z opustených amerických kasární.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

P.S. Road movie teda nie, no môže Diablov ostrov, stratený v (zúfalom) čase a priestore, byť miestom deja retrofilmu? JANA DUDKOVÁ

(Autorka je študentkou filmovej vedy)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 329
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 809
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 214
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 620
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 378
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 119
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 749
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu