V dňoch 23.-31. októbra sa v ukrajinskom hlavnom meste Kyjev uskutočnil 29. ročník medzinárodného filmového festivalu Mladosť. Pôvodne sa festival zameriaval hlavne na teritórium východnej Európy, v súčasnosti však už vôbec neberie do úvahy geografické hranice a zaujíma sa predovšetkým o kvalitu a "mladistvosť" premietaných filmov. Za svoj úspech nielen u mladého publika preto tento festival vďačí kombinácii priateľskej a otvorenej atmosféry a kvalitných filmov, ktoré sa pokúšajú o zmapovanie tvorby najmladšej generácie svetových filmárov spolu s retrospektívami osvedčených filmárskych a hereckých veličín. V rámci 19 sekcií mohli diváci tento rok vidieť viac než dvesto filmov, z toho asi 80 súťažných. Našťastie boli projekcie viac-menej sústredené v Dome filmárov, takže pri prebiehaní z jedného filmu na druhý prichádzalo len k minimálnym časovým stratám. Ako na každom festivale, vidieť sa dal len zlomok ponúkaných titulov. Záujem publika bol, samozrejme, sústredený najmä na súťažné filmy. Spomedzi študentských filmov zaujal najmä jediný zástupca animovaného filmu, francúzska 3D grafikou realizovaná snímka Migrácia, (r. Konstantin Shamskii) a jednoduchý čiernobiely film austrálskeho pôvodu s prekvapivou pointou Akvárium (r. Jaime Rosales), ktorý si právom odniesol cenu poroty. Veľmi kvalitne bola obsadená sekcia dokumentov, ktorá podľa známeho "kvantita nie je kvalita" zahŕňala „iba“ (na rozdiel od iných sekcií) 10 titulov. Skvelý ruský dokument Deň chleba (r. Sergej Dvorcevoj) o príchode vagóna s chlebom do zastrčenej ruskej dedinky získal hlavnú cenu poroty, belgicko-mongolský počin Štát psov (r. Peter Brosens a Dorjkhandin Turmunkh) o reinkarnácii psa na muža - bojovníka zase zaujal porotu Medzinárodnej federácie filmových klubov. V najostrejšie sledovanej kategórii celovečerných hraných filmov bola od začiatku favoritom aj na Slovensku známa snímka Láska je láska (r. Lukas Moodison). Hlavná porota na čele s holandským režisérom Josom Stellingom sa rozhodla rovnako ako porota FIPRESCI a "Amal" sa z Kyjeva vrátil až s dvoma cenami. Okrem neho zaujal nemecký film Tuvalu (r. Veit Helmer, cena publika), grotesknou formou realizovaný bezdialógový film o boji dobra so zlom v absurdnom svete starej plavárne, a slovinská snímka Na neutrál, (r. Janez Burger, Cena Yvesa Montanda a diplom poroty FICC) o stereotypnom živote v študentskom domove. Milovníkom Sergeja Paradžanova ponúkla Mladosť majstrove krátke filmy a unikátnu (aj keď nekvalitnú) kópiu pôvodnej verzie v súčasnosti už klubovej klasiky Farba granátového jablka. Ako na mnohých tohtoročných festivaloch a filmových podujatiach, ani v Kyjeve nechýbala sekcia filmov anglického kultového filmára Alfreda Hitchcocka. Zaujímavosťou bola retrospektíva režiséra Marka Donského, v rámci ktorej mohli diváci vidieť také tituly ako Detstvo Gorkého alebo Ako sa kalila oceľ, film označený jedným z divákov za "sovietsku avantgardu". Skutočnou lahôdkou bola retrospektíva francúzskeho režiséra Leosa Caraxa (predstavila jeho štyri doterajšie filmy vrátane čerstvej Poly X) a kolekcia krátkych brazílskych hraných a dokumentárnych filmov, najmä titul Arabeska, (r. Elian Caffe), príbeh dvoch lupičov v podivnom dome/sejfe, kde fungujú svojské prírodné zákony. Divákom sa predstavil aj film, ktorý ASFK v budúcom roku uvedie v Projekte 100, Kaurismäkiho nemá (sprevádzaný len orchestrálnou hudbou) snímka Juha, tragický príbeh o milostnom trojuholníku, ktorý upútal najmä svojím spracovaním.
Mladosť sa, odhliadnuc od istých organizačných problémov a nepriaznivej finančnej situácie, pomaly, ale isto prepracúva do skupiny významných festivalov stredoeurópskeho regiónu. A aj napriek svojim chybičkám a chybám krásy mnoho z jej zahraničných účastníkov zaradí októbrový termín Mladosti do svojho festivalového kalendára.
Asociácia slovenských filmových klubov ďakuje za pomoc pri účasti na MFF Sorosovmu centru súčasného umenia a Open Society Foundation.
SILVIA KLASOVÁ
(Autorka sa festivalu zúčastnila ako zástupkyňa ASFK v porote FICC)