rfe. Šesťdesiatdeväťročný umelec, ktorý je stále nabitý výtvarnou energiou, vystavuje na sklonku milénia na viacerých miestach sveta (Esslingen, Stuttgart, budúci týždeň sa pripravuje Hanoj). "Veď aj tak nemám nič iné na práci, tak vystavujem," vysvetľuje pre SME svoju vitalitu svetoznámy nemecký výtvarník Günther Uecker, ktorý bude mať dnes v Galérii mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci o 16.00 h vernisáž svojej výstavy. V bielych montérkach od pondelka osobne dohliadal na inštaláciu svojich diel, pretože ako sám tvrdí, autor je zodpovedný za výsledok. "Pre Bratislavu som pripravil putovný projekt Trýznený človek, ktorý vznikol pred šiestimi rokmi. Svoju púť začínal v Budapešti a Ríme, ocitol sa už aj v Južnej Amerike, nedávno bol v Sarajeve. Čo ma k nemu inšpirovalo? Raz som videl, ako na ulici nemeckého mesta bili Vietnamca a vypaľovali domy cudzincov. Boli to pre mňa varovné signály predznamenávajúce vojnu. Žiaľ, nemýlil som sa. Prišla vojna v Kosove." Na otázku, či umenie môže zmeniť vedomie ľudí alebo politické rozhodnutia, má Günther Uecker jednoznačnú odpoveď: "Umenie nemôže človeka zachrániť, ale výrazovými prostriedkami umenia sa umožňuje dialóg medzi ľuďmi, ktorý provokuje človeka k udržaniu života. Umenie sprostredkováva naše ilúzie." Slovenským špecifikom výstavy bude, že texty zo Starého zákona akcentujúce slová ako zranenie, bolesť spôsobenú človekom človekovi dal Günther Uecker preložiť do slovenčiny. "Tieto texty sprevádzajúce objekty by inak boli pre miestne publikum takmer nezrozumiteľné a ich zmysel ako starozákonnej alegórie ľudského utrpenia by sa prudko znižoval." G. Uecker vstúpil na svetovú scénu roku 1957, keď predstavil svoj prvý klincový obraz. Od francúzskych "nových realistov" Yvesa Kleina a Jeana Tinguelyho nasal myšlienkové podnety, aby v roku 1958 založil s nemeckými kolegami Heinzom Mackom a Ottom Pienem legendárnu skupinu ZERO, ktorá mala svoju poslednú prezentáciu v bonnskom Múzeu umenia v roku 1966. Súčasné výstavy ZERO obsahujú už len dobové diela. G. Uecker sa zúčastnil množstva výstav na prestížnych podujatiach: spomeňme aspoň Documentu III v Kasseli (1964), účasť v nemeckom pavilóne na benátskom Bienále (1970), či rozsiahlu výstavu v Guggenheimovom múzeu v New Yorku. Bratislavskú výstavu G. Ueckera, ktorá potrvá v kurátorskej koncepcii D. Honischa do 16. 1. 2000, pripravila GMB v spolupráci s Goetheho inštitútom a Inštitútom pre zahraničné vzťahy v Stuttgarte.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.