a predstaviteľka titulnej úlohy Cecilia Rothová získala cenu za najlepšiu európsku herečku roka. "Distribučné slogany označujú film ako melodramatický rodinný príbeh, no ja by som to trochu poopravil. Je to tragikomédia, ktorá sa dnes môže stať v hociktorej rodine. Je to príbeh z konca dvadsiateho storočia, ktorého leitmotív chce presiahnuť aj do storočia nasledujúceho. Dúfam, že film nie je moralizujúci. Bol by som veľmi nerád, keby ho tak niekto vnímal. Hovorí o starostiach a radostiach dnešnej rodiny," povedal na margo svojho v poradí trinásteho filmu 48-ročný režisér, ktorého výsledky z poslednej dekády zaraďujú medzi najuznávanejších španielskych režisérov od čias Luisa Buňuela a Carlosa Sauru. Jeho snímka Ženy na pokraji nervového zrútenia získala cenu za najlepší mladý film na prvom ročníku Európskych filmových cien v roku 1988, následne k tomu pribudla nominácia na Oscara a triumfálna cesta Severnou Amerikou. Film sa postavil do čela diváckej úspešnosti španielskych filmov všetkých čias. Rovnaké ambície ma aj film Všetko o mojej matke, ktorý bol už v tomto roku ocenený na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes za najlepšiu réžiu a nominovali ho aj na amerického Oscara. "Ach, moja matka. To je trauma, ktorú sa pokúšam ventilovať," reaguje Almodóvar na možné črty autobiografie. "Detstvo som mal naozaj zvláštne. Ortodoxne nábožensky založená matka ma od ôsmich rokoch dala vychovávať tak, aby som spĺňal jej kritériá pohľadu na svet. U mňa to však malo opačný efekt. V mladíckej revolte som nehľadal vieru v čomsi ,hore‘, ale hľadal som výraz pre pozemské vnemy. Očaril ma film, a tak si svoju vieru napĺňam cez pohyblivé políčka. Nie som však postmodernista, len sa pozerám na svet okolo seba trochu inak, ako tomu bolo zvykom. Rád vnímam podnety z rôznych optík, preto sa moje filmy niekedy zdajú ako panoramatická mozaika," reaguje Almodóvar na svoj filmársky rukopis, ktorý je zaraďovaný do postmodernej poetiky. "Som rád, že Európska filmová akadémia ocenila Banderasov prínos pre európsky film. Veď aj ja som ho uvádzal do filmového sveta." Antonio Banderas hral okrem iného aj v Almodóvarovom filme Ženy na pokraji nervového zrútenia. Ako poznamenal Pedro Almodóvar, začali sa prípravy aj na jeho nový film s pracovným názvom The Paperboy (Papierový chlapec), "no pokiaľ nebudú presné kontúry, nebudem o ňom zatiaľ viac hovoriť".
ĽUDO PETRÁNSKY ml.