Súkromná tvorba z tajomných teritórií

Michal Kern * CC Centrum v Bratislave

Tvorba Michala Kerna je výrazne osobitá, čo u slovenských umelcov veľmi často nenachádzame. Bezpodmienečná komunikácia diváka s tvorbou totiž nastáva nezávisle od generačnej či svetonázorovej príslušnosti. Táto danosť určite vyplýva zo skromnosti umelcovho diela, nielen z jeho všeobecnej platnosti. Skromnosť v tomto prípade znamená jednoduchosť, ktorá, na rozdiel od prebujnelosti výrazovo naliehavejších foriem, oveľa trvácnejšie znáša a nesie pravdivé myšlienky a hodnoty. Vystavujú sa najmä fotografie a kresby, záznamy akcií zväčša jedného účastníka a tu sa najjasnejšie zjavujú kontúry Kernovho svetonázoru, ktorý sa neuzatvára do sveta umenia a ani nepatrí výhradne do reálneho sveta - také je rozhranie akčnej tvorby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kern (1938 - 1994) žil a tvoril po celý svoj život v Močiaroch, ako všetky dostupné pramene všímavo podotýkajú - mimo umeleckých centier - a napriek tomu je suverénne v centre neoficiálneho umenia normalizačnej dvojdekády. Toto nepriaznivé obdobie praje izolácii súkromnej tvorby, čo bezvýhradne platí aj v tomto prípade. Nie náhodou sa orientácia na prírodu stane typickým prejavom odvrátenia pohľadu od oficiálnych galérií (s akumulovanou priemernou a tendenčnou tvorbou) a nie náhodou dnes máme dokumentácie tvorby, ktorá by sa v slobodných spoločenských podmienkach v takejto podobe pravdepodobne neobjavila. Avšak u Kerna, ktorého zaoberanie sa vzťahom človeka k prírode je trvalým atribútom tvorby, nejde o časovo určený azyl. Chápeme to ako krehké a nadľahčené, dotykové a predsa bezzásahové skúmanie, až možno porovnávanie. Takáto predstava má dve vyjadrovacie možnosti: ťarchu dominancie môže niesť človek alebo okolitý svet v dvojznačnej rituálnej pozícii iniciátora spomínaného bezkontaktného zásahu. Preto sa Kernovi podarilo byť človekom, ktorý rešpektoval rozhranie svojho miesta vo svete s umeleckou úctou, a umelcom, ktorý tvoril s veľkým talentom dať prírode a svetu ich skutočné rozmery.

SkryťVypnúť reklamu

Výber z autorovej tvorby, ktorý postihuje dôležité míľniky umelcovho prejavu, pripravila Zuzana Bartošová a vidieť ho možno do 13. decembra.

RICHARD GREGOR

(Autor je výtvarný kritik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 331
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 866
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 198
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 556
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 503
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 728
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu