m komunikuje so svojím divákom, obidva mu dávajú pocit života. Pulzujúce rytmy, svetelné majáky, opticko-kinetické reliéfy - to je niekoľko variácií tohto priekopníka kinetického umenia na Slovensku, ktorý ho v druhej polovici šesťdesiatych rokov katapultoval na svetový strop umeleckých pohybov. V roku 1969 ho organizátori výstavy ARS ‘69 v Helsinkách zaradili do výberu 62 najlepších súčasných výtvarníkov z celého sveta. Kvalita jeho tvorby je však medzinárodne uznávaná aj na konci storočia. Čerstvá zlatá medaila z 12. medzinárodného trienále grafiky v nórskom Fredrikstade ho zaradila medzi také osobnosti svetového umenia ako J. Albers, M. Bill, H. Hartung, R. Lichtenstein, J. Miró, R. Rauschenberg, A. Tapies, či V. Vasarely. Na prestížnej udalosti sa zúčastnilo 305 umelcov zo 65 štátov sveta, ktorí poslali do trienále 596 prác. "Vždy som sa snažil nepodľahnúť vplyvom zvonka. Či už negatívnym, alebo pozitívnym," hovorí M. Dobeš - přerovský rodák žijúci už 50 rokov na Slovensku, ktorého vnútorné dynamo hnalo dopredu aj cez nepriaznivé obdobie normalizačných rokov. "Vždy som robil to, o čom som si myslel, že je dobré, a za nič, čo som urobil, sa nehanbím. A to platí aj pre moje impresionistické obrazy z 50. rokov. Až neskôr som totiž pochopil, že to boli moje prvé výskumy svetla. Pravda, niektoré veci by som s odstupom času robil už inak, no tvorivé hľadanie občas privádza aj do slepých uličiek. Viete, koľkokrát som sa dostal do situácie, že som si nevedel rady? Vtedy sa nado mnou vznáša tvorivá depresia a pocit nespokojnosti. Nespokojný som však i vtedy, keď je vec vydarená. Keď sa totiž človek uspokojí, zastavuje si vlastný vývoj. Napriek tomu sa mi zdá, že víťazstiev bolo viac ako prehier," rekapituluje umelec, ktorý bol na seba vždy náročný. "Keď som náhodou vo svete uvidel vec, ktorá sa podobala na moju a doteraz nebola publikovaná, tak tú svoju som zlikvidoval." Vitalita Milana Dobeša sa prejavuje aj v týchto dňoch, keď sa umelec zúčastňuje na viacerých výstavách. V petržalskom CC Centre na Jiráskovej 3 sa včera otvárala jeho výstava koláží a grafík, v Galérii hl. mesta Prahy v mestskej knižnici sa zúčastňuje na expozícii Experiment v umení v 60. rokoch (Akce, slovo, pohyb, prostor) a jeho kinetický objekt sa objaví aj v rámci slovenskej kolekcie na širokokoncipovanej výstave Aspekty/Pozície - 50 rokov umenia v strednej Európe 1949-1999, ktorá sa otvára dnes o 19.00 h v Múzeu moderného umenia vo Viedni v Palais Lichtenstein. Na jar budúceho roku by sa mal splniť Milanovi Dobešovi ďalší zo snov. Na Zámočníckej ulici v Bratislave už začala nadácia Európska kultúrna spoločnosť s rekonštrukciou domu, ktorý by mal v budúcnosti niesť názov Galéria Milana Dobeša.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.