Pred Vianocami sa vždy nahromadia "výberovky", teda albumy väčšinou označené Best Of - to najlepšie z tvorby tej-ktorej kapely, čo v preklade znamená to najúspešnejšie. Je to výhodný obchodný ťah, lebo výber spravidla až tak nekonkuruje radovému albumu. Na trhu vidíme často kompilácie, ktoré akoby vypadli z nejakej pirátskej linky na Ukrajine. Dobrá kompilácia by mala mať tieto kritériá: grafickú originalitu, informačnú nasýtenosť a nahrávky, ktoré dovtedy neboli vydané. Tak si ju kúpia aj zberatelia, ktorí inak vlastnia všetky radové albumy daného umelca alebo formácie. Na mojom stojane na recenzné albumy sa zišli tri výberové albumy známych, veľmi známych osobností. Kolekcia balád - pri tomto názve som zvýšil ostražitosť, pretože albumy obsahujú preto aj pomalé aj rýchle pesničky, aby nás po čase neznudili jednotným tempom. A tie rezké kúsky Stevieho Wondera sú tiež skvostné. Nuž, zostavovatelia Wonderovho albumu Ballad Collection mysleli asi na zamilovaných a pokojne žúrujúcich občanov, ktorým sa nechce tancovať, a keď, tak len lepáky. Našťastie, pod pojem balada sa zmestili aj - napríklad - You Are The Sunshine Of My Love, takže album občas prefúkne sviežejší vetrík. Inak je vychystaný pekne, obsahuje jeden nevydaný song a dve filmové melódie. Čo už dodať k Wonderovej muzike a spevu. To mám naozaj znovu písať o vrúcnosti, zaujímavosti a neopakovateľnom soulovom speve plnom melizmatických zákrut? Myslím, že je to zbytočné a radšej sa pozrime na človeka, ktorý taký slávny nie je: Cat Stevens (1947) je polozabudnutý pesničkár a pritom kedysi bol renomovaný hitmaker. Keď počujeme v rádiu povedzme pieseň "ooh baby baby it‘s a wild world" ťažko si ju spojíme s týmto pánom, ktorý pre hudobný svet zomrel - v roku 1997 sa totiž dal na mohamedánstvo, premenoval sa na Yusufa Islama a dokonca verejne podporoval Chomejního rozsudok smrti nad Salmanom Rushdiem. A tým v mnohých rádiách podpísal rozsudok smrti nad sebou. Výber je návratom k zlatému obdobiu, keď bol ešte príslušníkom našej civilizácie. Stevens nebol štýlotvorný človek, ale patrí do dobrej spoločnosti. Jeho tvorba občas pripomenie Paula Simona, či už s Garfunkelom alebo sólového, niektoré skladby sú jednoduché folkové popevky, iné vystavané priam artrockové kusy, nie nepodobné (sic!) štýlu raných Genesis. Hlasovo v niektorých exponovanejších polohách Stevens pripomína Phila Collinsa. Výber Remember Cat Stevens - The Ultimate Collection obsahuje rovných dvadsaťštyri skladieb a možno budete sami prekvapení, koľko z nich poznáte. Editorsky je album pripravený perfektne, s obsiahlou biografiou a diskografiou.
Tí, čo majú skôr než vyšponované emócie radšej vecnosť, nadhľad a suchý štýl s akcentom na detail, asi nebudú patriť k ctiteľom pána Vangelisa (1943). Vangelis patrí k národu, ktorý dal svetu klasickú drámu - Grékom, takže jeho príklon k pátosu a priam katarzným inštrumentálkam s použitím celého jadrového arzenálu symfonického orchestra, elektronických zvukov a ľudských hlasov má možno pôvod práve tu (berte to však ako moju súkromnú teóriu). Vangelis je medziiným skutočne majstrovský skladateľ filmovej hudby a práve túto dvojdomosť zachytáva kompilácia Reprise 1990-1999, teda nahrávky, ktoré urobil pre rovnomennú spoločnosť. Opäť máme v rukách dôkladne "ošetrený" album s kompletnou dokumentáciou, dvoma nevydanými nahrávkami. Akcentom sú nahrávky, ktoré vznikli pre filmy Ridleho Scotta 1492 a Blade Runner a ďalej pre projekty - El Greco a zatiaľ najaktuálnejší Oceanic. Teda rozptyl od monumentálnosti k newageovej pokojnosti.
MARIAN JASLOVSKÝ
(Autor je redaktor internetového magazínu www.inzine.sk)