Sľuby Tatra banky preskúma Rada pre reklamu

BRATISLAVA - Rada pre reklamu bude skúmať reklamu Tatra banky na garantovanú investíciu, v ktorej banka sľubuje 24-percentný výnos a "absolútnu istotu". Jej inzeráty hovoria, že "s garantovanou investíciou nie je spojené riziko straty pri poklese finančný

Reklama Tatra banky na garantovanú investíciu vyvolala nesúhlasné reakcie konkurentov. FOTO - SME PAVOL MAJER

ch trhov".

Reklama vyvolala nesúhlasné reakcie konkurenčných bánk i inštitúcií z oblasti finančných trhov a reklamy. Predsedníčka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Jarmila Grujbárová potvrdila, že na základe podnetu od spotrebiteľa sa reklamou bude rada zaoberať koncom mája. Nechcela hovoriť o svojom názore na ňu, aby sa vyhla obvineniu z prejudikcie rozhodnutia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Banky boli o svojom názore na reklamu konkurenčnej banky ochotné hovoriť len mimo záznamu. Neoficiálne však hovorili, že reklamu považujú za veľmi nekorektnú.

SkryťVypnúť reklamu

Svoje výhrady povedala nahlas VUB Asset Management, ktorá spravuje podielové fondy. Podľa predsedu predstavenstva firmy Mariana Matušoviča v reklame chýba upozornenie, že banka v skutočnosti garantuje len ročný úrok 0,1 percenta, klient musí v banke uložiť peniaze na štyri roky a nemôže ich vybrať skôr a že musí zaplatiť vstupný poplatok vo výške troch percent z investície. Garantovaný úrok 0,1 percenta je nižší ako na klasických termínovaných vkladoch.

Reklama zaujala aj Slovenskú asociáciu správcovských spoločností. Spoločnosti, ktoré konkurujú bankám ponukou podielových listov, sa musia riadiť prísnymi obmedzeniami pri propagácii ich výnosov. "Predstavenstvo asociácie o tejto kampani diskutovalo, ale rozhodlo sa nepodávať žiaden podnet, pretože nejde o podielový fond a navyše ide o produkt spoločnosti, ktorá nie je členom asociácie," povedal výkonný riaditeľ asociácie Ľubor Kyselý.

SkryťVypnúť reklamu

Najostrejšiu odozvu mala reklama vo Fóre spotrebiteľov. Marta Černá, členka fóra, ju označila za jednoznačne klamlivú. Sama si totiž myslela, že Tatra banka sľubovaných 24 percent skutočne garantuje. "Ak je to tak, že klient ma istý len 0,1-percentný úrok, ide o klamlivú reklamu," povedala Černá.

Naopak, Slovenskej obchodnej inšpekcie reklama neprekážala. Stačí, že je v reklame text, že klient získa ďalšie informácie v pobočkách Tatra banky. "Reklama má upútať a nemusí poskytovať všetky informácie," vraví Helena Homolová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie. Neskúmali však, či banka naozaj v pobočkách tieto informácie poskytuje. Ani Národná banka Slovenska sa nevyjadrila ku korektnosti inzerátov.

Tatra banka tvrdí, že ich reklamná kampaň vychádza z reality. "Jazyk reklamnej kampane je pochopiteľne iný ako bežná komunikácia, kto však chápe podstatu a výhody tohto produktu, pre toho by ani kampaň nemala byť nezrozumiteľná," povedal hovorca Roman Začka.

SkryťVypnúť reklamu

Na inzerátoch v novinách ani na reklamných pútačoch v pobočkách Tatra banky nie je uvedená informácia, že 24-percentný úrok môže klient získať za štyri roky, a nie za jeden. Napriek tomu hovorca Tatra banky Roman Začka tvrdí: "Na každom svojom reklamnom nosiči tento fakt uvádzame. Je to dôležitá súčasť tejto reklamy."

Čo je to garantovaná investícia?

Produkt garantovaná investícia zaručuje investorom 0,1-percentný ročný výnos a možnosť získať maximálne 24-percentný úrok. Ten však nedostanú za každý rok, ale spolu za štyri roky. Skutočná výška doplnkového úroku však závisí od vývoja troch akciových indexov a jedného dlhopisového. Klient musí svoje peniaze uložiť do banky na štyri roky a nemôže si ich vybrať skôr. Za svoju investíciu musí zaplatiť vstupný poplatok vo výške troch percent z uložených peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Ak budú dané indexy v najbližších štyroch rokoch rásť, klient zarobí. Ak však indexy klesnú, klient dostane za každý rok len 0,1-percentný úrok. Výhodou tohto produktu je, že na rozdiel od podielových fondov nemôže o svoje peniaze prísť, ak indexy klesnú. Toto riziko na seba preberá banka. Minimálny vklad je 20-tisíc korún.

O výnosy z indexov sa klient podelí s bankou v pomere 55 percent pre klienta a 45 banke. Ak teda indexy zaznamenajú za štyri roky nárast 10 percent, klient získa úrok 5,5 percenta. Ak by mal dostať maximálny úrok vo výške 24 percent, museli by indexy vzrásť minimálne o 43,3 percenta. "Dvadsaťštyripercentné zhodnotenie za štyri roky trvania vkladu je v ideálnom prípade možné a je výsledkom prepočtov a predpokladov analytikov," vraví hovorca Tatra banky Roman Začka.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa výpočtov SME vzrástli indexy rozhodujúce pre garantovanú investíciu za posledné štyri roky (od 1. marca 2001 do 28. februára 2005) o 3,26 percenta. Po rozdelení zisku medzi banku a klienta by sa investícia klienta zhodnotila o úrok 1,79 percenta. Ak by teda vložil 100-tisíc korún, mal by (po odrátaní trojpercentného poplatku a prirátaní 0,1-percentného garantovaného úroku za každý rok) po štyroch rokoch asi 99 132 korún. Klient by teda prerobil.

Minulé výnosy však nie sú zárukou budúcich výnosov. To znamená, že indexy môžu nasledujúce štyri roky posilniť oveľa viac alebo sa môžu dostať aj do mínusu. Ak by sa dostali do mínusu, klient by za každý rok dostal len 0,1-percentný úrok. Z vložených 100-tisíc korún by mu potom zostalo 97 389 korún. (pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 227
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 221
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 585
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 920
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 422
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 291
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 131
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu