Reklama Tatra banky na garantovanú investíciu vyvolala nesúhlasné reakcie konkurentov. FOTO - SME PAVOL MAJER
ch trhov".
Reklama vyvolala nesúhlasné reakcie konkurenčných bánk i inštitúcií z oblasti finančných trhov a reklamy. Predsedníčka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Jarmila Grujbárová potvrdila, že na základe podnetu od spotrebiteľa sa reklamou bude rada zaoberať koncom mája. Nechcela hovoriť o svojom názore na ňu, aby sa vyhla obvineniu z prejudikcie rozhodnutia.
Banky boli o svojom názore na reklamu konkurenčnej banky ochotné hovoriť len mimo záznamu. Neoficiálne však hovorili, že reklamu považujú za veľmi nekorektnú.
Svoje výhrady povedala nahlas VUB Asset Management, ktorá spravuje podielové fondy. Podľa predsedu predstavenstva firmy Mariana Matušoviča v reklame chýba upozornenie, že banka v skutočnosti garantuje len ročný úrok 0,1 percenta, klient musí v banke uložiť peniaze na štyri roky a nemôže ich vybrať skôr a že musí zaplatiť vstupný poplatok vo výške troch percent z investície. Garantovaný úrok 0,1 percenta je nižší ako na klasických termínovaných vkladoch.
Reklama zaujala aj Slovenskú asociáciu správcovských spoločností. Spoločnosti, ktoré konkurujú bankám ponukou podielových listov, sa musia riadiť prísnymi obmedzeniami pri propagácii ich výnosov. "Predstavenstvo asociácie o tejto kampani diskutovalo, ale rozhodlo sa nepodávať žiaden podnet, pretože nejde o podielový fond a navyše ide o produkt spoločnosti, ktorá nie je členom asociácie," povedal výkonný riaditeľ asociácie Ľubor Kyselý.
Najostrejšiu odozvu mala reklama vo Fóre spotrebiteľov. Marta Černá, členka fóra, ju označila za jednoznačne klamlivú. Sama si totiž myslela, že Tatra banka sľubovaných 24 percent skutočne garantuje. "Ak je to tak, že klient ma istý len 0,1-percentný úrok, ide o klamlivú reklamu," povedala Černá.
Naopak, Slovenskej obchodnej inšpekcie reklama neprekážala. Stačí, že je v reklame text, že klient získa ďalšie informácie v pobočkách Tatra banky. "Reklama má upútať a nemusí poskytovať všetky informácie," vraví Helena Homolová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie. Neskúmali však, či banka naozaj v pobočkách tieto informácie poskytuje. Ani Národná banka Slovenska sa nevyjadrila ku korektnosti inzerátov.
Tatra banka tvrdí, že ich reklamná kampaň vychádza z reality. "Jazyk reklamnej kampane je pochopiteľne iný ako bežná komunikácia, kto však chápe podstatu a výhody tohto produktu, pre toho by ani kampaň nemala byť nezrozumiteľná," povedal hovorca Roman Začka.
Na inzerátoch v novinách ani na reklamných pútačoch v pobočkách Tatra banky nie je uvedená informácia, že 24-percentný úrok môže klient získať za štyri roky, a nie za jeden. Napriek tomu hovorca Tatra banky Roman Začka tvrdí: "Na každom svojom reklamnom nosiči tento fakt uvádzame. Je to dôležitá súčasť tejto reklamy."
Čo je to garantovaná investícia?
Produkt garantovaná investícia zaručuje investorom 0,1-percentný ročný výnos a možnosť získať maximálne 24-percentný úrok. Ten však nedostanú za každý rok, ale spolu za štyri roky. Skutočná výška doplnkového úroku však závisí od vývoja troch akciových indexov a jedného dlhopisového. Klient musí svoje peniaze uložiť do banky na štyri roky a nemôže si ich vybrať skôr. Za svoju investíciu musí zaplatiť vstupný poplatok vo výške troch percent z uložených peňazí.
Ak budú dané indexy v najbližších štyroch rokoch rásť, klient zarobí. Ak však indexy klesnú, klient dostane za každý rok len 0,1-percentný úrok. Výhodou tohto produktu je, že na rozdiel od podielových fondov nemôže o svoje peniaze prísť, ak indexy klesnú. Toto riziko na seba preberá banka. Minimálny vklad je 20-tisíc korún.
O výnosy z indexov sa klient podelí s bankou v pomere 55 percent pre klienta a 45 banke. Ak teda indexy zaznamenajú za štyri roky nárast 10 percent, klient získa úrok 5,5 percenta. Ak by mal dostať maximálny úrok vo výške 24 percent, museli by indexy vzrásť minimálne o 43,3 percenta. "Dvadsaťštyripercentné zhodnotenie za štyri roky trvania vkladu je v ideálnom prípade možné a je výsledkom prepočtov a predpokladov analytikov," vraví hovorca Tatra banky Roman Začka.
Podľa výpočtov SME vzrástli indexy rozhodujúce pre garantovanú investíciu za posledné štyri roky (od 1. marca 2001 do 28. februára 2005) o 3,26 percenta. Po rozdelení zisku medzi banku a klienta by sa investícia klienta zhodnotila o úrok 1,79 percenta. Ak by teda vložil 100-tisíc korún, mal by (po odrátaní trojpercentného poplatku a prirátaní 0,1-percentného garantovaného úroku za každý rok) po štyroch rokoch asi 99 132 korún. Klient by teda prerobil.
Minulé výnosy však nie sú zárukou budúcich výnosov. To znamená, že indexy môžu nasledujúce štyri roky posilniť oveľa viac alebo sa môžu dostať aj do mínusu. Ak by sa dostali do mínusu, klient by za každý rok dostal len 0,1-percentný úrok. Z vložených 100-tisíc korún by mu potom zostalo 97 389 korún. (pcs)