
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
V období od 15. januára do 15. februára prebiehajú na území Slovenska zápisy do základných škôl. Väčšina škôl musí o priazeň rodičov a žiakov tvrdo bojovať – lepšou ponukou, prostredím, pedagogickými novinkami. To sa im predtým nestávalo. Žiakov však stále ubúda. Napríklad v minulom školskom roku sme mali 2482 základných škôl, ktoré navštevovalo 672 042 detí. V tomto školskom roku je základných škôl o 23 menej a počet detí v nich klesol o 21 760. Rodičia v poslednom čase navyše zvyknú povinnú školskú dochádzku svojho dieťaťa odkladať o jeden rok.
Trendom je odkladať nástup do školy
„Voľakedy sme bojovali s rodičmi, aby nedávali deti do školy a radšej ich nechali dlhšie doma. Dnes bojujeme skôr o to, aby ich do školy dali,“ hovorí Mgr. Jana Jajcajová, zástupkyňa ZŠ Lachova v bratislavskej Petržalke. Hovorí, že rodičia majú právo požiadať o odklad, čo niekedy naozaj dieťaťu prospeje, ale často ho využívajú aj vtedy, keď na to nie je dôvod. Podľa jej skúseností o odklad žiadajú najmä rodičia chlapcov.
Situácia pri zápisoch na ich škole vyzerala vlani takto: Zapísalo sa 64 žiakov. Z nich jedenásti neskôr dostali odklad, niekoľkí sa odsťahovali. Do prvého ročníka nastúpilo 50 prvákov. Menej, ako by chceli. Takáto situácia je vo väčšine slovenských škôl.
Niekde je to však i naopak. V popradskej Základnej škole na Francisciho ulici stáli rodičia celú noc v rade, aby svoje dieťa do nej mohli zapísať.
Na zápis čakali celú noc
„Do poradovníka sme sa zapísali v pondelok, aby sme v utorok ráno mohli prísť na rad,“ povedala nám pani Mária. Noc v škole strávili s manželom „na striedačku“. Raz jeden, raz druhý bdeli nad zachovaním miesta v poradovníku.
Pán Róbert skončil celonočný maratón čakania na jedenástom mieste. Napriek tomu, že sa cítil značne vyčerpaný, bol spokojný, že vydržal bdieť až do zápisu.
„Keď sa kedysi mohlo čakať aj niekoľko nocí v rade na automobil, prečo by sa teraz nemohlo čakať na zápis do školy?“ pýta sa riaditeľ školy Miroslav Jagač. Tvrdí, že je to férové. „Rodičia si to musia odčakať, ale poradie zapisovaných je zrejmé z poradovníka, ktorý si sami vypracujú.“
O niekoľko sto metrov ďalej na tej istej ulici je tiež škola – tá má však problém zaplniť kapacity.
M. Jagač si myslí, že je to asi tým, že sú rodinnou školou. „Snažíme sa, aby sa k nám hlásili najmä súrodenci žiakov alebo potomkovia tých, ktorí k nám už chodia alebo chodili. Noční čakatelia sa vlastne uchádzali len o zvyšných 10 až 12 miest.“
Pri zápise sa sleduje viac vecí
Pri zápise detí do prvej triedy učitelia prihliadajú na rôzne veci: „Dávame im nakresliť postavu – pomocou toho vlastne sledujeme grafický prejav, zisťujeme, či dieťa ovláda farby. Ak je čas, pohráme sa i s geometrickými tvarmi, všímame si, či vie, čo je vpravo, vľavo, včera, dnes, hore, dolu. Sledujeme i motoriku a reč,“ hovorí J. Jajcajová. A dodáva: „Samozrejme, hravou formou.“
Ak sa učiteľom zdá, že dieťa ešte nie je zrelé na nástup do školy, snažia sa na to rodičov nepriamo upozorniť otázkou, či už boli s dieťaťom v pedagogicko-psychologickej poradni, prípadne na testoch v škôlke.
Dobré je, ak dieťa pred nástupom do školy navštevuje aspoň rok materskú školu. Výskumy totiž potvrdili, že vtedy sú deti pre školu lepšie pripravené a lepšie prospievajú.
Školy musia zlepšiť svoju ponuku
Ak chce škola prilákať žiakov, musí sa nejako odlíšiť. Ponúknuť niečo, čo iné školy nemajú.
„Rodičov veľmi zaujíma, aký program ponúkneme ich deťom popoludní. Preto sme zorganizovali tenisový krúžok, športovú gymnastiku, karate, volejbal, tanečný krúžok, rôzne športové prípravy. Bohatý program máme i v školskom klube. Vyučovanie máme obohatené o anglický jazyk – prvé dva ročníky nepovinne, od tretej triedy povinne. Kto chce, môže si vybrať aj triedy zamerané na zborový spev,“ vymenúva Mgr. Jajcajová ponuku ZŠ Lachova.
A ako zistiť, ktorá škola je tá pravá? Odborníci radia – v prvý deň zápisu obehnite všetky školy, o ktoré máte záujem, a na druhý deň sa príďte zapísať do školy, ktorú ste si vybrali.
SOŇA REBROVÁ
ROBERT JURIŠ
Počet žiakov 1. ročníkovŠkolský rok sú- cir
štátne krom- kev-
né né
1999/2000 72 454 23 2763
2000/2001 68 122 35 2620
2001/2002 61 627 82 2593
Zdroj: Ústav informácií a prognóz školstva