Prvý komiks vydavateľstva Taschen, Sally Forth, 1980. Najdrahšia kniha 20. storočia, Helmut Newton - SUMO, 2000. |
Nemecké vydavateľstvo umeleckej literatúry Taschen slávi štvrťstoročie svojej existencie
Začínalo ako vydavateľstvo komiksov, dnes jeho meno pozná celý svet. Tento rok slávi 25. narodeniny a patrí medzi najúspešnejšie vydavateľstvá umeleckej literatúry. Jeho zakladateľ Benedikt Taschen, vtedy dvadsaťročný chlapec z Kolína nad Rýnom, chcel vždy vydávať to, čo sa mu páčilo a o čom vedel, že sa páči ľuďom okolo. A dodnes to robí.
Výhradne sám vyberá, koho bude publikovať, napriek tomu, že vydavateľstvo Taschen má pobočky v Amerike aj v Japonsku a dizajn niekoľkých jeho kníhkupectiev pochádza zo štúdia nemenej slávneho dizajnéra Philippe Starcka.
V roku 1980 vydáva prvýkrát komiksy, no v čase, keď je touto literatúrou nemecký trh preplnený, sa mladému nadšencovi nedarí podľa predstáv. O štyri roky za požičané peniaze vykupuje z anglického výpredaja monografie francúzskeho surrealistu Reného Magritta a úspešne ho v Nemecku predáva. Posilnený úspechom okamžite vydáva monografiu už vtedy známej fotografky Annie Leibowitz, a opäť s úspechom.
Knihy Taschen, ktoré sú v rámci predajnej výstavy do konca mája v kníhkupectvách Artforum dostupné za zľavnenú cenu, majú spoločného menovateľa - veľké farebné fotografie, kriedový papier, minimum textu a už vôbec nie ťažká teória. "Taschen nie je o teórii, aj keď niekoľko kníh, napríklad kompletné maľby Leonarda da Vinci, sú mozaikou kvalitných ilustrácií s vysokohodnotným textom. Samozrejme, že ľudia, ktorí potrebujú hlbšie akademické vedomosti, ich v našich knihách nenájdu. Nudné knihy však nie sú naším zámerom," hovorí pre SME Pierre Toromanoff, zástupca Taschenu pre strednú a východnú Európu.
"Cieľom tohto vydavateľstva sa stala demokratizácia umeleckých kníh na trhu," dodáva Toromanoff. Z luxusného obchodného artiklu, medzi ktoré knihy o umení na západe určite patria, sa stal všeobecne dostupný predmet, prístupný takmer každému. Napokon, nielen cenou, ale aj obsahom. Pravda je, že knihy Taschen sa stali jednými z najlacnejších umeleckých kníh na západnom trhu vďaka rýchlemu expandovaniu na pulty svetových kníhkupectiev, ale aj napríklad takou maličkosťou, akou je mäkká väzba.
Úspech nemeckého vydavateľstva spočíva aj v stávke na osvedčené mená. Po Leibowitzovej nasledovali Pablo Picasso, H. R. Giger, Martin Kippenberger, Antonio Gaudí, Salvator Dalí, ale aj autori súčasnosti ako Jeff Koons, Christo a Jeanne Claude či Wolfgang Tillmans. No nielen osvedčené mená, ale aj všeobecnému vkusu nadbiehajúce témy, medzi ktorými si nemožno nevšimnúť silný a provokatívny vzťah Taschena k erotike a k ženám, sa stali kľúčom k úspechu. Ako sa vyjadril newyorský denník Photo District News, "Taschen urobil revolúciu v publikovaní posledných desať rokov nielen preto, že dobre profitoval, ale aj tým, že jeho knihy sú kontroverzné, fascinujúce a sexi."
S menom Taschen sa spája aj nový svetový rekord najdrahšej knihy 20. storočia. Stal sa ňou prvý výtlačok knihy fotografií s názvom Sumo Helmuta Newtona. Viac ako 80 hviezd, ktoré zachytil fotografov objektív, sa podpísali na stránky knihy, vydraženej na berlínskej charitatívnej aukcii pred piatimi rokmi za 304-tisíc dolárov.
V 90. rokoch sa do vydávania púšťa aj Benediktova manželka Angelika, výsledkom čoho sú ďalšie medzi čitateľmi obľúbené knihy svetových interiérov, ale aj vidieckej či mestskej architektúry. Všetkých milovníkov súčasného umenia potešili výberové publikácie zamerané na aktuálne výtvarné umenie, architektúru, ale aj film.
Taschen sa otvára aj strednej a východnej Európe. "So záujmom sledujeme umelecké dianie v tejto časti Európy, " hovorí Toromanoff. Prvou lastovičkou sa stala publikácia českého fotografa Vlastimila Kulu. Na otázku, či sa vráti Taschen k svojmu debutovému žánru s obnovenou vlnou záujmu o komiksovú literatúru, odpovedá Toromanoff, že z detských topánok už vyrástli. "Dnes nás nezaujíma komiks, ale súčasné umenie."
FOTO |