PRAHA, BRATISLAVA – Celosvetový útlm cestovného ruchu a dramatický pád dopytu po cestovateľských službách vyhlasujú odborníci za najväčšiu turistickú krízu v histórii.
Strach z terorizmu – po septembrových udalostiach v USA – mení dlhodobé turistické zvyklosti. „Cesty Američanov do Európy tak klesli, že počet rezervácií v európskych hoteloch dosahuje polovicu toho, čo bolo v januári minulého roku,“ hovorí Roland Lacko, predstaviteľ asociácie amerických turistických spoločností ASTA. „Americkí umelci, súbory, orchestre, účastníci kongresov rušia aktivity a objednávky v Európe.“
Podľa predstaviteľa Svetovej turistickej organizácie WTO Petra Shackleforda „veľké podniky a firmy obmedzujú letecké služobné cesty, aj bežná klientela odkladá cesty lietadlom a turisti sa pre ne rozhodujú len na poslednú chvíľu“.
Európa hladná po solventných turistoch hľadá riešenia. Aj preto bola v Prahe od štvrtka do nedele zvolaná medzinárodná konferencia o cestovnom ruchu, propagujúca strednú Európu ako bezpečný turistický cieľ. Európsky turista totiž signalizuje, že ani on už nechce lietať cez more.
Stredoeurópske štáty združené do turistickej asociácie CECTA, kde je členom i Slovensko, chcú zabojovať o novú klientelu spoločne. Veľkú propagačnú kampaň rozbehli na britskom trhu. Maďarská predstaviteľka prišla s nápadom pripravovať spoločné turistické ponuky, napríklad cestu po vojenských pevnostiach, po kláštoroch, po Mozartových alebo Lisztových stopách, po hradoch.
„Keď príde britský turista do Čiech, chce ísť aj do Maďarska, Rakúska či na Slovensko,“ hovorí marketingová riaditeľka CECTA Kimberly Zieglerová. Na britskom trhu široko informujú o masívnych zľavách napríklad hotelov alebo dopravy pri ceste do strednej Európy a propagujú tam najrôznejšie ciele.
Prednosť však majú turistickí giganti, ako Praha, Viedeň, Budapešť či Varšava. Bratislava je síce tiež aktívna, ale jej konkurencieschopnosť je nízka, trebárs v Británii sa o nej ani poriadne nevie. Kým Slovensko má vo svete len jediné turistické zastúpenie (v Česku), susedné štáty rádovo aj desiatky. Podnikanie v turizme tam štáty už dlhšie podporujú úvermi, legislatívne alebo nižšími daňami.
TÁŇA RUNDESOVÁ