Dvojica mladých kurátorov Richard Gregor a Lucia Stachová sa podujala na mimoriadny a záslužný počin v rámci aktuálnej umenovedy a galeristiky – prezentovať dielo legendy slovenskej avangardy 60. rokov a alternatívneho umenia 70. a 80. rokov Petra Bartoša (1938). Výstava pôvodne inštalovaná v Nitrianskej galérii voľne pokračuje už v koncepcii autora ako konceptuálna čitáreň v Trnave.
Bartoš svojím počiatočným zameraním a umeleckým štúdiom pôvodne maliar je predovšetkým jedným z prvých predstaviteľov konceptuálneho a akčného umenia na Slovensku (spolu s J. Kollerom a A. Mlynarčíkom). Jeho osud bol poznačený krátkym časom vzostupu a následného zákazu prezentácie v 70. a 80. rokoch.
Cyklom malieb Prvodotyky (od r. 1968) anticipoval sériu akcií Pokračovanie prvodotyku na priamom mieste výstavy (Nič, bod, posun, 1969 ), ale aj Prvodotykov v krajine. Široká škála akcií autora sa pohybovala od enviromentálno-analytických Koncentrácií (od r. 1969) až po sériu konceptov, ktoré sú prezentované formou xeroxov z pôvodných zápisov a náčtrotv autora.
Začiatkom 70. rokov s nástupom normalizácie sa zúčastňuje v okruhu priateľov na formovaní nášho alternatívneho umenia (textové oznamy, pozvánky, koncepty v prírode, stretnutia neoficiálnych výtvarníkov, land-artové akcie, hry atď.).
Kurátori sústredili na výstave všetky okruhy autorovej tvorby. Popri maľbe zrekonštruovali a spolu s autorom aktualizovali dielo Napätie, strih a zhluk (1969–2000) považované za akúsi protoinštaláciu v slovenskom umení vôbec. Prostredníctvom dokumentácie výstava zachytila všetky koncepty z okruhu land-artových až po zoo-artové.
Performancie z cylku Činnosť v piesku a blate (1970), Činnosť s hmotou Balnea prezentovaná na 1. otvorenom ateliéri R. Sikoru v roku 1970 predstavujú významný príspevok do formovania neoficiálnej výtvarnej scény.
Aj napriek výhrade k spôsobu inštalácie výstavy, ktorá evokovovala zašlé časy neoficiálnych prezentácií, bol zážitok z Bartoša priam objavným a inšpiratívnym. Poukázal na deficit monografického spracovania jej diela, doplnil jedno takmer biele miesto na mape nášho umenia druhej polovice 20. storočia. ALENA VRBANOVÁ
(Autorka je výtvarná teoretička)