V hypermarketoch sa kupujú vody namiesto minerálok

BRATISLAVA - Nástup hypermarketov nebol dobrou správou pre výrobcov minerálok. Hypermarkety zaplnili svoje regály takzvanými pramenitými vodami s nízkym obsahom minerálov, ktoré vďaka cene postupne vytláčajú minerálky. Za posledné tri roky klesol trhový .

BRATISLAVA - Nástup hypermarketov nebol dobrou správou pre výrobcov minerálok. Hypermarkety zaplnili svoje regály takzvanými pramenitými vodami s nízkym obsahom minerálov, ktoré vďaka cene postupne vytláčajú minerálky. Za posledné tri roky klesol trhový podiel minerálok z troch štvrtín na dve tretiny.

Minerálky ustupujú

Podľa prieskumu spoločnosti AC Nielsen na Slovensku a v Česku spotrebitelia stále častejšie siahajú po dojčenských, pramenitých a stolových vodách. Ich spoločný podiel na trhu bol vlani 33,5 percenta, teda o deväť percentuálnych bodov viac ako pred dvoma rokmi. V Európe je podiel nízkomineralizovaných vôd na celkovom objeme predaja ešte vyšší. Na maloobchodnom trhu v Česku je objem predaja minerálnych vôd 56,8 percenta a pramenitých a stolových vôd 41,3 percenta, teda zhruba o 8 percent viac ako u nás. Spotreba nealkoholických nápojov na osobu na Slovensku je pritom zhruba na úrovni priemeru Európskej únie, čo predstavuje 74 litrov na rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výrobcovia minerálok považujú stratu trhu za výsledok cenovej konkurencie - vody s nízkym obsahom minerálov sú lacnejšie. "Ľudia si stále neuvedomujú kvalitatívny rozdiel medzi minerálnou a pramenitou vodou, pozerajú skôr na cenu," povedala Zuzana Halková, zástupkyňa firmy Znievska, dcérskej spoločnosti Toplimo, ktorá plní vodu Kláštorná.

Firmy sa snažia uspieť marketingom, v ktorom zdôrazňujú zdravotné účinky svojich produktov. "Zákazníci si postupne uvedomia slovenskú kvalitu. Myslím, že už máme vybudovanú určitú klientelu, ktorá si bude kupovať našu minerálku i naďalej. Záleží predovšetkým na solventnosti spotrebiteľov, a tá sa bude v budúcnosti zlepšovať," povedal riaditeľ Trenčianskych minerálnych vôd Peter Bakoš.

SkryťVypnúť reklamu

Obsadený trh

Minerálky bojujú na trhu aj medzi sebou. Mnohé z nich stavili na investičný program - niektoré z vlastných zdrojov, iné s pomocou zahraničného kapitálu. Napríklad Toplimo vlani investovalo do novej plniarne viac ako 60 miliónov korún. Čaká, že obrat spoločnosti vzrastie z pôvodných zhruba 100 miliónov korún o 20 až 30 percent a trhový podiel z dnešných troch na 10 až 15 percent.

Podobnú stratégiu zvolili prešovské Minerálne vody, producent Baldovskej a Salvatorky. V posledných rokoch modernizovali výrobu za stovky miliónov. Firma obnovila technológie, inovovala tvar fľiaš, etikety, sortiment sa zúžil o liečivú vodu Cigeľku. Za vlaňajšok vykázal podnik stratu vyše 15 miliónov korún.

Minerálka alebo voda?

Minerálky sa delia na minerálne vody s veľmi nízkym (do 50 mg/l), nízkym (do 500 mg/l), stredným (do 1500 mg/l) a vysokým (nd 1500 mg/l) obsahom minerálnych látok.

SkryťVypnúť reklamu

Pre "prírodnú" či "pramenitú" minerálnu vodu kritériá stanovené nie sú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 247
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 666
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 199
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 580
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 209
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 833
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu