Na základných a stredných školách sa blíži záver školského roka, žiakov čakajú koncoročné písomky a odpovede z predmetov, z ktorých si chcú zlepšiť známky. Zároveň sa blíži obdobie prijímačiek na vysoké školy. Tí, ktorí už na vysokých školách študujú, majú zas skúškové obdobie.
Všetkých študentov momentálne zaujíma jediné: Ako si čo najviac natlačiť do hlavy, aby som pri odpovedi exceloval? Bifľovanie je totiž hlavnou súčasťou našich škôl. "Minister školstva Martin Fronc svojou reformou maturity dosiahol jediné: Nepoužívať rozum, iba sa učiť, učiť, učiť," hnevá sa gymnazistka Viera Koščelanská. Hovorí, že spočiatku ju učenie aj bavilo, aj pri ňom "používala rozum". Ale prestala. "Nie je na to totiž čas."
Stredoškoláčka na bratislavskej zdravotníckej škole Viera Ragáčová sa denne učí hodinu a pol. "Najlepšie sa mi učí tesne poobede po príchode zo školy, alebo ráno hodinku pred odchodom," hovorí. Učeniu venuje pri väčšom nápore učiva asi hodinu, až hodinu a pol denne. "Netrápim sa s tým nejako veľmi. Mám dvojky, trojky, občas štvorku. Na prežitie to stačí."
Školská psychologička Mária Šimčáková-Tóthová hovorí, že veľa detí si nedokáže v učení nájsť systém. "Škola ich to neučí a rodičia sa tomu tiež veľmi nevenujú. A potom sa môže stať, že ich výsledky nie sú také, aké by mohli byť."
Ako sa správne učiť? Čomu sa pri učení vyhnúť? Ako by sa učili Iveta Malachovská či rektor univerzity Imrich Okenka? Plus test, či sa správne učíš.
Hľadajte v utorok, v denníku SME.