Začiatkom mája si v egyptskej Hurghade kupovala suvenír aj Miss Universe SR 2005 Michaela Drenčková (v strede). FOTO - TASR
Dôležité je poznať ceny
Najdôležitejšie pre správne vyjednávanie je poznať miestne ceny. Najprv treba prejsť viacero obchodov a zistiť, koľko za danú vec pýtajú. Vždy však treba mať na pamäti, že v každom obchode si predajca k skutočnej cene prihodí niekoľkonásobok jej hodnoty. Vo väčších obchodoch, kde majú cenovky, sa zjednávať nedá - cena je pevne stanovená. Kto chce mať skutočný prehľad o cenách, mal by čerpať informácie práve odtiaľto. Vyjednávanie je úspešné vtedy, ak kúpite výrobok lacnejšie, ako za cenu, aká je uvedená v obchode s cenovkami.
Dobrý deň v Egypte
Pouliční obchodníci v turistických oblastiach vedia určité výrazy vo väčšine jazykov krajín, z ktorých tam chodí najviac turistov. Dokonca aj v Egypte môže odchodník turistu zo Slovenska pozdraviť "Dobrý deň" a bude tvrdiť, že je to "dobrá cena". Okrem toho vedia v rôznych jazykoch počítať. Ak nevedia po slovensky alebo po česky, určite vedia aspoň po anglicky a nemecky.
Odkiaľ ste?
Každý obchodník sa najprv snaží zistiť, odkiaľ zákazník pochádza. Ak sa mu prihovorí jeho rodnou rečou, má šancu, že sa potenciálny zákazník pri ňom pristaví. Predavači sú často neodbytní, čo vie predovšetkým v Egypte a v Tunisku poriadne otráviť prechádzku mestom. Kto nechce nakupovať, nemal by na nich vôbec reagovať.
Aj predavači v exotických krajinách vedia, že Slovensko je v Európe, ale nerozlišujú v životnej úrovni medzi Slovenskom a Nemeckom. Podľa nich sme všetci bohatí Európania a na námietku, že predmet sa nám zdá byť drahý, tvrdia, že pre nás to nič nie je - zato oni musia živiť veľké rodiny a sú veľmi chudobní. Vtedy stačí povedať, že my nie sme Nemci a sme na tom podobne ako oni. Ďalšou fintou predovačov je otázka, koľko by taká vec stála u nás, čím sa snažia vzbudiť dojem, že ak si to turista kúpi od nich, ušetrí.
Treba byť trpezlivý
Zjednávanie ceny nie je záležitosťou niekoľkých minút - trvá aj pol hodiny. Predovšetkým ak obchodník vidí, že vec sa turistovi veľmi páči, neochotne spúšťa z pôvodnej ceny. Preto netreba veľmi zreteľne vyjadrovať svoj záujem. Je lepšie tváriť, že vec sa nám veľmi nepáči a za cenu, za ktorú nám ju predavať ponúka, ju určite nekúpime. Najlepšie je nájsť na výrobku nejakú chybu alebo niečo, čo sa nám nepáči. Oplatí sa napríklad povedať, že vec je celkom pekná, ale červená a lepšia by bola modrá. Samozrejme, najprv si treba byť istý, že výrobok sa v modrej farbe nepredáva.
Pri vyjednávaní treba na začiatku navrhnúť veľmi nízku sumu a nechať si priestor na prípadné zvýšenie ceny. Nie je dobré hneď povedať maximálnu sumu, ktorú sme ochotní za tovar zaplatiť, lebo predajca očakáva, že ku svojej cene niečo pridáme.