nadhodnotila zisk
Poisťovacia skupina American International Group (AIG) predložila dlho očakávané výsledky hospodárenia za minulý rok. Poisťovňa musela preúčtovať výsledky za posledných päť rokov a zistila, že čistý zisk za toto obdobie je o 3,9 miliardy dolárov nižší. To je asi desať percent z pôvodne nahlásenej sumy zisku.
Najväčšie zmeny sa týkajú minulého roku, keď poisťovňa čistý zisk znížila o 1,32 miliardy dolárov. Po preúčtovaní tak vykázala čistý zisk 9,73 miliardy dolárov, a nie 11,05 miliardy, ako uvádzala vo februári.
AIG je najväčšou poisťovňou na svete podľa trhovej hodnoty, ale v poslednom čase je pod tlakom regulačných orgánov za spôsob, ako viedla účty. AIG výsledkovú správu trikrát odložila, za čo si vyslúžila tvrdú kritiku. Úrady štátu New York zažalovali AIG, jej bývalého šéfa Mauricia Greenberga (na snímke) a bývalého finančného riaditeľa. Úrady tvrdia, že obvinení spáchali podvod a manipulovali účtovníctvom poisťovne.
Stratový Mladý svět zmenil majiteľa
Český časopis s dlhoročnou tradíciou Mladý svět kúpil od skupiny GES vydavateľ Sebastian Pawlowski. Novým vydavateľom časopisu sa stala Pawlowského spoločnosť Mediacop. Cenu obchodu spoločnosť neuviedla s odkazom na obchodné tajomstvo. Vyjadrenie Pawlowského sa nepodarilo získať. O jeho záujme písali už skôr Lidové noviny, zároveň špekulovali, že Pawlowski nechce kúpiť existujúci časopis, ale len jeho značku a databázu predplatiteľov.
Mladý svět začal vychádzať v januári 1959. Jeho náklad postupne klesal z 285-tisíc v januári 1991 na 21 538 v novembri 2004. Podľa posledných výsledkov Mediaprojektu za obdobie od októbra 2004 do marca 2005 ho týždenne čítalo 160-tisíc čitateľov, čo bolo napríklad o 54-tisíc menej než pri týždenníku Reflex.
Budvar v Česku vyhral meno Budweiser
Budějovický Budvar smie ako jediný pivovar v Česku používať ochrannú známku Budweiser. Rozhodol o tom Mestský súd v Prahe nato, ako predchádzajúci verdikt Úradu priemyslového vlastníctva, ktorý posudzoval zákonnosť zápisu známky do registra, napadol Budějovický mešťanský pivovar (BMP), výrobca piva značky Samson.
Podľa BMP chýbala známke v čase zápisu rozlišovacia spôsobilosť, ktorá označuje schopnosť jednoznačne identifikovať výrobok a aj výrobcu. Išlo vraj o označenie zemepisné, ktoré dokazuje pôvod z Českých Budějovíc.
BMP argumentoval aj tým, že v čase zápisu užívalo označenie Budweiser viac subjektov. Súd však rozhodol, že slovná ochranná známka Budweiser bola do registra zapísaná a Budvar ju používa v súlade so zákonom. Budvar už koncom minulého roka jeden spor s BMP vyhral.
Soros investoval do bejzbalu
Americký miliardár a filantrop Georg Soros sa stal súčasťou skupiny investorov, ktorí sa usilujú o prevzatie bejzbalového klubu Washington Nationals. Soros sa teraz pripojil k skupine Big Train Holdco, ktorú vedie washingtonský podnikateľ Jon Ledecky. Big Train Holdco je však len jednou zo siedmich rôznych skupín investorov, ktoré by chceli klub rovnako získať. Nationals sú novým klubom v zámorskej Major League Baseball (MLB) a vlastní ich 29 ďalších tímov. Minulý týždeň sa k jednej skupine investorov pridal aj bývalý minister zahraničia USA Colin Powell.
Predajná cena klubu sa odhaduje na vyše 300 miliónov dolárov. Bývalý minister Powell je členom združenia Washington Baseball Club, kde je aj bývalý riaditeľ úverovej inštitúcie Fannie Mae Franklin Raines a ďalšie známe osobnosti.
Agfu ruinujú digitálne fotky
Klasická fotografia očividne čoraz viac ustupuje modernej technológii. Potom, keď sa vo finančných ťažkostiach ocitol výrobca fotoaparátov Leica, teraz s krachom zápolí ďalší "filmový klasik", spoločnosť Agfa-Photo. Firma, ktorá pred 70 rokmi na trh uviedla prvý farebný film, musela minulý týždeň vyhlásiť platobnú neschopnosť. Práce v ich nemeckých továrňach sa už čiastočne zastavili, strata zamestnania hrozí až 2000 ľuďom. Pomalý krach Agfa-Photo sprevádzajú aj nejasnosti. Ešte pred pol rokom sa zdalo všetko v poriadku. Agfa-Photo sa vlani v lete odštiepila od svojej materskej Agfa-Gevaert, získala vlastný kapitál 300 miliónov eur a ďalšie milióny eur v likvidácii prostriedkov. Okrem konkurentov Fuji, Kodak a Konica bola firma jednou z posledných výrobcov farebných filmov, jej podiel na trhu predstavoval desať percent.
Text a foto čtk, reuters