George Götz alias komisár Schimanski v scéne z populárneho nemeckého televízneho seriálu Tatort (Miesto činu). Jubilejný 600. diel tohto už 35-ročného seriálu uvedie zajtra večer stanica WDR, ktorej vysielanie je aj v ponuke najväčšieho slovenského káblového operátora. FOTO - TASR/AFP |
Michal Prokop, Luboš Andršt, Jan Hrubý: Unplugged o CD o Indies records o Brno 2005
Záznam koncertu pozoruhodného "unplugged" tria je akýmsi útlym zborníkom či skôr esenciou toho najsilnejšieho a možno najatraktívnejšieho z repertoáru rezídua pôvodne rockovej skupiny Framus - speváka, gitaristu a hráča na fúkaciu harmoniku Michala Prokopa, gitaristu Luboša Andršta a huslistu Jana Hrubého.
Album vychádza po takmer dvadsaťročnom období občasného spoločného hrania v akustickej podobe ako pozvánka alebo možno "predskokan" nového pôvodného materiálu, ktorý autorsky pripravuje Prokop spolu s textárom - básnikom Pavlom Šrutom, Hrubým, Andrštom a klávesistom Petrom Skoumalom na vydanie na vianočný trh. Poslednú sólovú platňu vydal Michal Prokop v roku 1989 a potom sa takmer výhradne venoval politike a v ostatnom čase aj televíznemu moderovaniu programu Krásný ztráty.
Kvalitná živá nahrávka má svoje pevné body, ktoré vždy zaberajú, a Prokop ich ponúkal publiku už ako soulovo-bluesová hviezda na prelome 60. a 70. rokov: atraktívne zlaté štandardy typu Im Your Hoochie Coochie Man (Willie Dixon) i Boom Boom (John Lee Hooker) alebo raritu z jeho veľmi pokusného popového obdobia prelomu 70. a 80. rokov Rain (José Feliciano) - vtedy vystupoval občas sám, len s gitarou.
Okrem toho na aktuálnej platni nachádzame dobre známe "hitovky" 80. rokov, keď s Prokopom hrávala a tvorivo ho povzbudzovala väčšia časť skupiny Etc... Vladimíra Mišíka (ten mal vtedy zákaz hrania ako politicky nevyhovujúca osoba), ako Bitva o Karlův most, Blues o spolykaných slovech alebo ľudová pieseň Dobrú noc má milá .
Relatívne menej známa je nahrávka pesničky Miss July zo slávneho Prokopovho obdobia v časoch hitu Kolej Yesterday a úplne prvýkrát sa objavuje Ztracená myšlenka.
Hranie kapelky je síce postavené na džezovom koncepte so zásadným podielom improvizácie, ktorá môže byť v inštrumentácii naozaj "nekonečná", ale ku kladom tejto nahrávky patrí časová disciplína bez narcistických sklonov sólistov, čo ju robí ešte atraktívnejšou a prívetivejšou.
Na relatívne malom priestore zvukovo vyváženého záznamu tak nájdeme všetky tváre hrania tohto pozoruhodného tria i jeho štýlové odskoky a kuriozity.
Autor: Pavel Malovič(Autor je publicista a pesničkár)