ť sa do personálnej databázy firmy. Tento spôsob internetového využitia je spoločný takmer pre všetky personálno-poradenské firmy.
Sofistikovanejšia internetová alternatíva, žiaľ, ešte chýba. Jednou z lastovičiek v tomto smere bolo minuloročné výraznejšie zavedenie tohto média do poradenských služieb spoločnosti Management Partners Group. V jednoduchom vyjadrení, išlo o prístup vybranej päťdesiatky klientov do databázy firmy, kde mohli vyhľadávať vhodných kandidátov na voľné pracovné pozície.
„Ukázalo sa, že táto myšlienka bola dobrá. Veľkí zamestnávatelia, naši klienti a nová generácia personálnych manažérov, tí všetci veľmi radi siahnu po internete a jednoducho si tak urobia na reprezentatívnej vzorke prehľad, ako to v určitých oblastiach vyzerá na trhu práce,“ zhodnotil využitie internetu Ing. Luboš Sirota, výkonný riaditeľ spoločnosti Management Partners Group.
Ako tvrdí, v MPG zúročili ročné skúsenosti a v tomto čase prichádzajú na trh s dvomi internetovými produktmi - online people a online job - ktoré využívajú najnovšie internetové technológie tak, aby sa mohlo pracovať s veľkým množstvom informácií a pritom v reálnom čase, online. „Ak sa kandidát rozhodne zaradiť teraz do našej databázy a systém jeho údaje akceptuje na základe splnenia základných kritérií (minimálne stredoškolské vzdelanie, cudzí jazyk, produktívny vek a ďalšie reálne predpoklady zamestnania), kandidát sa s výnimkou osobných údajov v reálnom čase objaví v databáze. Napríklad o päť minút ho tam môže nájsť personálny manažér, ktorý potrebuje takéhoto človeka.“ Takisto v reálnom čase pracuje aj personálny manažér, ktorý si po zadaní kritérií pre danú pozícii môže v priebehu niekoľkých sekúnd listovať v zozname vybraných kandidátov. „Služba online people funguje v dvoch podobách,“ vysvetľuje Ing. Sirota. „Jedna spočíva v napojení manažéra na databázu, kde si môže po zadaní svojich vlastných kritérií nájsť správnych ľudí pomocou definovania a menenia rôznych výberových kritérií. Ide o službu pod názvom online search. Druhý variant sa nazýva online profile. Tu už nemusí personálny manažér se-dieť za počítačom a vyberať si spomedzi vhodných kandidátov. Online profile je určený pre tých, ktorí majú záujem vyslovene o vyhľadanie hotových ľudí. Postup je jednoduchý. Manažér si zadá požadovaný profil kandidátov, odošle ho a v priebehu niekoľ-kých sekúnd sa mu vráti odpoveď s vybranými ľuďmi. Odpadá teda akákoľvek čakacia lehota. Všetko prebieha online. Do tohto procesu nevstupuje žiaden človek. Systém sám tieto záležitosti vytriedi. Klient tak nestráca čas tým, že zadá špecifikáciu viacerým agentúram a čaká určité obdobie, kým sa mu niekto ozve. Pri online people ihneď zistí, či sa mu oplatí s nami komunikovať.“ Tu však celý proces nekončí. „Personálna agentúra nemôže skĺznuť len do tejto fázy, v ďalšej etape pridávame svoju pridanú hodnotu, to znamená, urobíme s vhodnými kandidátmi pohovor, spracujeme personálny screening a predstavíme ich klientovi.“ Online people teda urýchľuje prvú etapu - vyhľadanie kandidáta. Výber najlepšieho z nich je už úlohou personálnej agentúry, pretože skutočnú kvalitu kandidáta neodhalí žiaden dotazník.“
Za ďalšiu výhodu označuje Ing. Sirota fakt, že klient spoločnosti, personálny manažér v tejto fáze za nič neplatí. Zaplatí až v čase, keď kandidát uňho nastupuje na voľnú pracovnú pozíciu. Jedinou podmienkou pre zapojenie na online people je registrácia, ktorá má skôr bezpečnostný charakter.
Kvalitu a úspešnosť vyhľadávania však predurčuje predovšetkým kvalitná databáza s aktuálnymi údajmi. „Našim cieľom je mať živú databázu maximálne so 7-8-tisíc ľuďmi, ktorá sa bude pravidelne polročne aktualizovať. Po tomto čase oslovíme ľudí a tí, ktorí si údaje neobnovia, budú z databázy vyradení. Takisto pri registrácii do databázy máme určité počiatočné kritériá, a ak ich kandidát nesplní, do databázy sa nedostane. Je to snaha mať čo najkvalitnejšiu databázu. S tým súvisí aj druhý internetový produkt, tzv. online job. Je určený pre ľudí, ktorí hľadajú prácu. „Zo sto ľudí sa do tejto živej databázy dostane približne štyridsiatka. Je to preto, lebo úvodný filter je dosť tvrdý. Tvrdý je v tom, že nemá význam nechať ľudí zaregistrovať, keď je jasné, že šanca na ich umiestnenie nie je veľká. Po zadaní údajov človek ihneď dostáva odpoveď, či prešiel prvotnou registráciou,“ hovorí Ing. Luboš Sirota. Doterajšie skúsenosti ukázali, že internet sa stal tiež jednou z alternatív pri hľadaní práce. V spoločnosti Management Partners Group sa približne tridsať percent ľudí prihlasuje do databázy prostredníctvom internetu. Pred rokom to však bolo len niečo pod dvadsať percent. Predpoklady hovoria, že počet záujemcov cez internet síce vzrastie, ale nárasty pravdepodobne už nepôjdu do závratných výšok.
Takisto zrejme nemožno očakávať, že internet vytlačí klasickú prácu personálnych agentúr. „Vo svete sa to jasne ukázalo. Spočiatku headhuntingové firmy strácali na objemoch v takej veľkosti, ako získavali pracovné servre, ale situácia sa už vyrovnáva. Personálne agentúry sa len potrebovali chopiť internetu ako vhodného nástroja. Výhodou je práve spojenie práce agentúry s možnosťami internetu. Takisto bude aj naďalej platiť, že niektoré pozície sa budú obsadzovať cez internet, ale mnohé z nich sa na internet nikdy nedostanú, pretože samotný výberový proces pri nich zohráva skutočne významnú rolu. Ale na druhej strane internet zasa pomáha nájsť ľudí, ktorých by sme za iných okolností nenašli, pomáha znižovať náklady pre klientov. Celý proces sa výrazne urýchľuje, globalizuje. Veľkú budúcnosť pre personálno-poradenské firmy bude mať aj v oblasti vzdelávania,“ uzatvára L. Sirota.
SLÁVKA BARČÍKOVÁ