Úverová karta Žolík, ktorú ponúka VÚB, sľubuje nulový úrok, za ktorý si však pýta aj pomerne vysoké poplatky. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV |
BRATISLAVA - Úverová karta Žolík, ktorú ponúka skupina VÚB, podľa konkurečných spoločností nie je taká výhodná, ako by sa mohlo zdať z propagačných materiálov. Hoci Žolík v reklame sľubuje na pol roka nulový úrok, jeho "vadou" sú rôzne poplatky, ktoré pôžičku predražujú.
Karta Žolík je nová úverová karta, ktorá ponúka okamžitý úver. Zákazník si môže kedykoľvek vybrať z karty peniaze v bankomate alebo v obchode zaplatiť za tovar. Ak peniaze splatí do 15. dňa nasledujúceho mesiaca, nezaplatí žiadny úrok. Výber hotovosti sa úročí od prvého dňa. Žolíka ponúka VÚB banka v spolupráci so spoločnosťou Slovenské kreditné karty. Túto firmu nedávno VÚB kúpila spolu s ďalšími štyrmi splátkovými spoločnosťami.
"Som presvedčený, že tá ponuka nie je až taká výhodná, ako sa prezentuje. O jedno percento nižší úrok dorovná stratu z aktivačného poplatku a zvýšeného mesačného poplatku zhruba po troch rokoch," vraví výkonný riaditeľ spoločnosti GE Money Multiservis Branislav Katreniak, ktorá takisto ponúka úverovú kartu. Kto však platí splátky poštovou poukážkou, tomu sa prechod na Žolíka podľa Katreniaka oplatí až po šiestich rokoch.
Podobne výkonný riaditeľ spoločnosti Celem Petr Tač tvrdí, že Žolík nie je vôbec lacný. Klienti podľa neho okrem poplatkov prerobia aj na tom, že musia mesačne platiť len tri percentá z úverového rámca. Takto môžu svoj dlh veľmi dlho splácať, a preto zaň aj viac zaplatia. "Ľuďom by som radil, aby sa najprv dôkladne zoznámili so všetkými podmienkami a fungovaním Žolíka a až potom sa rozhodli," povedal Tač.
Hovorkyňa VÚB Alena Walterová vysvetlila, že Žolík je určený predovšetkým pre majiteľov úverových a kreditných kariet alebo tých, ktorí sú na bežnom účte v mínuse. "Pomocou Žolíka tieto svoje aktuálne dlhy splatia okamžite a tie sa im prenášajú na Žolíka. V nasledujúcich 6 mesiacoch majú niečo ako "úrokové prázdniny", pretože Žolíkovi platia iba istinu a nie úroky z úveru," hovorí Walterová.
Katreniak však kritizuje práve propagovanú výhodnosť prechodu z inej karty na Žolíka. "Keďže klient musí zaplatiť vstupný poplatok, platí niečo, čo už raz zaplatil ako vstupný poplatok pri inej karte," tvrdí Katreniak. Napríklad OK karta od Multiservisu má vstupný poplatok 1,5 percenta a karta Aura od Cetelemu je zadarmo. Pri OK karta však až 80 percent klientov bolo už v minulosti zákazníkmi Multiservisu, a preto dostali kartu zadarmo.
Poplatky za vedenie karty Aury sú 45 korún mesačne a OK karty 40 korún. Ani pri jednej z nich sa neplatí žiadny poplatok za služby osobného poradcu. Rovnako sa neplatia ani poplatky za platbu poštovou poukážkou.