Radnica sa rozhodla vykonať najrozsiahlejšie opravy ciest od dôb komunizmu. V praxi to znamená, že namiesto doterajších maximálne troch percent vraj toto leto opravia až osem percent, asi 82 kilometrov ciest.
Rozsiahlejšie opravy umožnila mimoriadna vládna výpomoc, ktorá ku každému forintu mesta, vyčlenenému na opravy, pridá jeden forint z rozpočtu. Podľa magistrátu pomohlo aj to, že vďaka zostrenej konkurencii po vstupe do Európskej únie výrazne, o 40 až 60 percent oproti vlaňajšku, poklesli ceny firiem, ktoré prácu vykonávajú.
Práce sa začali na väčšine miest včera. Toto leto sa navyše opravy povrchových komunikácií krížia s obnovou jednej z liniek metra, ktorú od soboty nahradili autobusy.
"Také obrovské zápchy zas v meste neboli, ranné špičky trvajúce obvykle do deviatej, pol desiatej sa však pretiahli," povedal pre internetové noviny Index službukonajúci pracovník dopravnej informačnej služby Gyula Zdroba. Iné zdroje naopak hovoria o kilometrových zápchach.
"Zápchy sú tu vždy, na základe strašenia médií som očakával, že to bude horšie," tvrdí rezignovane Budapešťan Bence Tamás, ktorému viac prekáža, že sa po meste pre rozbité okraje ciest nedá jazdiť na bicykli.
Dopravná situácia je aj jednou z hlavných vecí, ktorú obyvatelia mesta tradične vyčítajú svojmu magistrátu. Zatiaľ ich však nenahnevala natoľko, aby vymenili vedenie a primátora mesta.
Liberál Gábor Demszky patrí k európskym rekordmanom, čo sa týka dĺžky pôsobenia v jednej funkcii.
Primátorom Budapešti je nepretržite od roku 1990 a už sa nechal počuť, že na tento post bude kandidovať aj v ďalších komunálnych voľbách na budúcu jeseň.
PETER MORVAY