Do nahlásenia straty alebo krádeže je za prípadné straty zodpovedný majiteľ. Po náhlasení preberá zodpovednosť banka.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Minulý týždeň banky oznámili, že vírus napádajúci karty Mastercard a VISA v USA, ohrozil aj desiatky slovenských platobných kariet. Hoci banky považujú prípadné zneužitie dát pri platení za nepravdepodobné, aj keby sa taký prípad stal, ich klient o peniaze nepríde. Je to zvyčajný postup bánk, ktorý uplatňujú pri krádeži karty i úniku údajov.
Podpísať a utajiť
"Do nahlásenia straty alebo krádeže je za prípadné zneužitie karty zodpovedný majiteľ karty. Po nahlásení preberá túto zodpovednosť banka," povedal hovorca Tatra banky Roman Začka. Podmienkou uhradenia škody však je, aby majiteľ svoju kartu podpísal vzápätí po prevzatí a dôsledne utajil jej PIN kód.
Špecialistka správy platobných kariet VÚB banky Marta Vargová hovorí, že ich banka má pre prípad zneužitia karty uzatvorené poistenie. "Karta však musí byť pri transakcii fyzicky prítomná. Poistenie sa nevzťahuje na použitie karty na internete a tam, kde bolo zadané pri použití karty PIN. Strata, respektíve krádež musí byť nahlásená polícii," povedala Vargová. Poistenie sa vzťahuje na všetky transakcie, ktoré sa uskutočnili 24 hodín pred nahlásením straty karty. Ostatné oslovené banky zatiaľ takúto službu neposkytujú.
Banky sa snažia zabraňovať krádeži peňazí z účtu prostredníctvom monitorovacieho systému, ktorý automaticky vyhodnocuje podozrivé transakcie. "Banka má tak možnosť v opodstatnenom prípade kartu zablokovať a tým predchádzať podvodom," povedal hovorca Poštovej banky Ján Onda. Ak napríklad klient vôbec nepoužíva svoju platobnú kartu a zrazu z nej vyberie vysokú sumu, banka väčšinou klienta ihneď telefonicky upozorní, či bola transakcia v poriadku.
Hlásiť stratu
Karta sa môže zneužiť dvomi spôsobmi. Buď sa ku karte dostane niekto iný, alebo niekto získa údaje z karty, ktoré sú potrebné na výber peňazí.
Pri strate alebo krádeži je potrebné kartu dať ihneď zablokovať. Po zablokovaní sa karta stane nefunkčnou anedajú sa ňou vyberať peniaze z bankomatu ani platiť v obchode. "Pri prvom pokuse o použitie zablokovanej karty je karta zadržaná a následne skartovaná a je vydaná nová karta s novými, originálnymi údajmi," povedala Marta Krejcarová z ČSOB.
Ak sa niekto dostane k údajom z karty vinou banky alebo kartovej spoločnosti, dostane klient automaticky novú kartu a prípadné škody mu banka nahradí.
Banky sa zatiaľ nestretli s tým, že by ich klient chcel podviesť tvrdením, že mu niekto iný vybral peniaze z účtu a chcel od banky, aby mu ich vrátila. Ak banka zistí, že reklamácia bola neoprávnená, musí klient zaplatiť náklady na reklamáciu. Väčšina bánk však zaznamenala prípady, keď klient nahlásil krádež peňazí z účtu a potom zistil, že ich vybral jeho príbuzný.