ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV |
dstrániť, alebo či to v priebehu rokov samo prejde. Internetových čitateľov sme sa spýtali: Máte aj vy strach z lietania? Ako proti tomu bojujete?
Mám možnosť ísť na niekoľko týždňov all inclusive do zámoria, a celé to padá na tom, že sa bojím letieť. A to aj napriek tomu, že tých, čo mi radia a vysvetľujú, je toľko, že by zaplnili aj tri boeingy (napríklad aj kolegynin muž pilot). Som vysokoškolsky vzdelaná, mám mierny prehľad v psychologicko-pedagogických disciplínach, som normálne sebavedomá, aj v iných ohľadoch normálna a väčšinou racionálna a pragmatická - lenže to všetko mi je zoči-voči môjmu strachu úplne nanič. Teraz to práve riešim, takže túto tému beriem ako znamenie, ale aj tak mi je to nanič - jednoducho sa strašne bojím! Asi ani nie smrti, ale toho predtým, pádu lietadla, turbulencií, medzinárodného terorizmu, búrky. A pritom viem, že to možno súvisí so snahou mať veci pod kontrolou, viem, že sa treba "dotknúť" toho, čoho sa bojíme, viem, že je to štatisticky bezpečný spôsob dopravy, že môj strach možno súvisí s nejakým potlačeným negatívnym zážitkom (jediné na čo som však prišla, je pád zo stromu, ale to asi nebude ono), ale všetko je mi nanič.
l l l
V lietadle sedím veľmi často, je to pre mňa taký istý bežný zážitok, ako sadnúť do auta a presunúť sa z miesta A do miesta B. Ak chcete cestovať, lietanie je nevyhnutnosť. Treba si uvedomiť, že v autách na cestách zomiera denne oveľa viac ľudí než pri leteckých katastrofách. Na dopravné nehody sme však akosi zvyknutí, kým keď spadne lietadlo, je to horor, lebo naraz zomrie viac ľudí a je to výnimočná správa. Musím však povedať, že som zažila aj núdzovku a nie raz aj navrátenie lietadla zo štartu pre technickú poruchu. Neodradilo ma to však, pretože za dvadsať rokov sa mi to stalo len dva- či trikrát. Keď vrátia stroj, ide len o to, že zaznamenali odchýlku od normálu a preverujú to - nepúšťajú stroj do rizika. Začiatočníkom odporúčam lietať veľkými strojmi, kde pocítia len zaľahnutie v ušiach pri vzlietnutí a pristávaní. Počas letu necítia vôbec nič - akoby sedeli v obývačke. Čím menšie lietadlo, tým viac "pocitov". Treba si vyberať stabilné letecké spoločnosti, kde pracujú s bezpečnými strojmi.
l l l
Ja som ešte neletel a ani letieť nechcem. Samozrejme, že štatistiky o nalietaných kilometroch a počte leteckých havárií poznám. Sú kladné, ale nepresvedčili ma. Ak sa človek dozvie, že boeing havaroval, lebo stratil motor (slabé skrutky), alebo že lietadlu odpadol chvost, lebo technici nepočítali s častými štartmi a pristátiami, že egyptské dopravné lietadlo spadlo do mora, lebo pilot so slovami Allah akbar! spáchal samovraždu, prípadne sa lietadlá zrazili pri štarte, lebo bola letná sezóna a veľa letov, tak mu to veľa dôvery v spoľahlivosť tejto techniky nedodá. Raketoplány sú hightech v oblasti letectva, všetko je tisíckrát skúšané, a aj tak jeden buchol pri štarte a druhý pri pristávaní. Na leteckých prehliadkach padajú samé esá. Ak by však výrobcovia popracovali na bezpečnosti (nie na zvyšovaní kapacity), tak možno. Prečo sa napríklad kabína s cestujúcimi pri problémoch nerozdelí na samostatné kontajnery s padákmi, ktoré by pomaly klesali k zemi? Keď možno zhodiť tank, možno aj cestujúcich.
l l l
Keď som bola mladšia, veľmi rada som chodila na kolotoče, veľmi som sa tešila na prvú cestu lietadlom do Grécka (aj som si ho náležite vychutnala) a mojím snom bolo povoziť sa v stíhačke. Teraz mám však strach sadnúť si do auta alebo do autobusu, na kolotoče svoju dcéru nepustím (neverím ich technickému stavu) a na dovolenku s manželom sa ani nechystáme - do lietadla odmietam nastúpiť. Možno je to tým, že mám dieťa, a bojím sa oň viac ako o seba. Toho chlapca by som do lietania nenútila. Ak chce ísť k babke, nech ide k nej a užije si pekné prázdniny. Rodičia nemusia mať výčitky a môžu ísť na dovolenku bez neho. Však oni ho k babke ísť nenútili, ponúkli mu možnosť cestovať s nimi, on sa rozhodol dobrovoľne.
l l l
Som podstatne nervóznejšia v aute na ceste Košice - Bratislava, preto vždy, keď sa dá, radšej lietam. Pravdepodobnosť havárie je v aute podstatne väčšia.
l l l
Problém je v tom, že ak narazí autobus, tak polovica ľudí odíde po svojich. Z padnutého lietadla nikto. Futbalista Adamec cestoval na všetky zápasy autobusom alebo vlakom. Považovali ho za čudáka. Keď spadlo lietadlo s mužstvom Manchester United, prežili len takíto čudáci.
l l l
Ak spadne škridla, alebo sa stane niečo na zemi, stále je možnosť na záchranu a možno aj ovplyvnenie priebehu havárie (vyskočíš, uhneš sa, obetuješ ruku). Ak však padá lietadlo, musí to byť otrasné. Letíš dole a vieš, že o minútu z teba nebude nič. Ja som videl vrtuľník po páde pri Sabinove - niečo strašné. Tí vojaci boli profíci a nemohli urobiť absolútne nič.
l l l
Američania zvyknú pred letom nechať doma závet. Poprední politici nesmú lietať spolu v jednom lietadle. Popod škridly chodiť môžu. Asi vedia, prečo. Ale inak, nič proti lietaniu. Koho to baví, nech lieta.
l l l
Raz som zažila situáciu, že sme vyštartovali z Bratislavy do Grécka, párkrát sme obleteli okolie a znovu sme pristáli. Porucha motora. Jednu pani, ktorú rodina niekoľko mesiacov presviedčala, aby letela, museli previezť na psychiatriu. Ak chce ísť rodina silou-mocou spolu, nech idú niekam autom alebo vlakom, stojí to za kompromis.
l l l
Ja som sa krátkodobo začala báť lietania po jednom núdzovom pristávaní v Kartágu, ale povedala som si, že najlepšie bude letieť čím skôr znova. Proti strachu som sa posilnila dvoma panákmi a odletela do Prahy. A odvtedy sa zase nebojím. A myslím na smrť v Samare, to pomáha najviac.
l l l
Jediným spôsobom, ako lietať v pohode, je lietať často. Je to, ako keď dostanete čerstvý vodičák - spočiatku sa stresujete, ale keď sa rozjazdíte, je to v pohode. Predvídavosť na ceste by som možno zjednodušene prirovnala k predvídavosti napríklad pri výbere leteckej spoločnosti. Je totiž rozdiel, či letíte moderným bezchybným strojom, alebo strojom ostrovanov, ktorí ho lacno odkúpili ako vyradený od veľkej spoločnosti. Takáto predvídavosť môže pomôcť minimálne psychologicky.