
Asi dvadsaťčlenná skupinka mladých ľudí včera protestovala pred parlamentom proti prijatiu nového zákona o reklame, ktorý by povolil reklamu na alkohol. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Zákon povoľuje
- porovnávaciu reklamu,
- reklamu na alkohol, okrem piva už aj na víno. V elektronických médiách po 22. h, v periodickej tlači a na billboardoch. Nesmie však obsahovať tvrdenia, že má pozitívne účinky na ľudský organizmus, zdôrazňovať obsah alkoholu ako jeho kvalitu a nabádať na nestriedme pitie alkoholických nápojov.
Zákon zakazuje reklamu
- tabakových výrobkov v periodickej tlači a na veľkoplošných nosičoch, (povoľuje ju len na billboardoch menších ako dva metre štvorcové),
- zbraní a streliva (okrem špecializovaných výstav či obchodov, v odbornej literatúre a periodickej tlači),
- liekov, ktoré nie sú registrované v SR a ktoré obsahujú omamné a psychotropné látky a prípravky,
- dojčenských prípravkov (je prípustná len v odborných publikáciách),
- zdôrazňovanie obsahu alkoholu v nápojoch ako znak ich kvality. (hr)
„Cigarety a alkoholické nápoje sú spoločnosťou tolerované legálne drogy, ktoré ovplyvňujú naše myslenie. Verejnosť si to, žiaľ, neuvedomuje,“ tvrdí hovorca občianskeho združenia Život bez drog Martin Slaný. Včera spolu s dvadsaťčlennou skupinkou mladých ľudí protestovali pred budovou parlamentu proti prijatiu nového zákona o reklame, ktorý by povolil reklamu na alkohol.
Podľa aktivistov je nebezpečné najmä to, že takáto reklama by oslovila mládež a deti. „Bude ich motivovať k tomu, aby užívali drogy,“ povedal Slaný.
Doterajší zákon reklamu na alkohol úplne zakazoval. Nie je však žiaden problém propagáciu alkoholu vidieť na zahraničných televíznych staniciach. Slaný však oponuje: „Keď už sem preniká zo zahraničia, prečo by sme to mali umožniť aj v našich médiách? Nebudeme predsa nasledovať nejaké stádo.“
Na športových a kultúrnych podujatiach podľa nich takáto reklama tiež nemá čo robiť: „Je to hnus. Nemajú právo oslovovať ľudí, ktorí majú záujem o zdravú športovú aktivitu vecami, ktoré podporujú úplnú degradáciu osobnosti.“
S novým zákonom nesúhlasí ani prezident Združenia abstinentov Slovenska Pavol Podmajerský. „Reklama na alkohol môže negatívne vplývať na ľudí, ktorí sú po liečbe. Môže to priamo či nepriamo ohroziť ich život,“ vyjadril sa Podmajerský. Podľa neho je slovenská mládež vo veku 15 až 19 rokov v prvej desiatke medzi európskymi krajinami v konzumácii legálnych a nelegálnych drog.
ANDREA HARMANOVÁ