Banana Jošimoto, vlastným menom Mahoko Jošimoto, pochádza z Tokia, a teda jej diela vychádzajú z kultúrneho kontextu viažúceho sa na japonskú literárnu tradíciu. Prihliadajúc na reálie je jej posledný román Dovidenia, Cugumi situovaný do súčasnosti a motivovaný je aj sociálne.
Príbeh si však nevyžaduje skúsenosť čitateľa s japonskou kultúrou - ide totiž o jednoduchý príbeh dvoch dievčat. Veľmi čítavým spôsobom autorka predostrela obraz ich života v malom prímorskom mestečku v kontraste so životom Tokia. Rozprávačom a zároveň jednou z hlavných postáv je Mária, ktorej meno je alúziou na Pannu Máriu, čo sa v texte priamo spomína, a sama to svojím životom aj potvrdzuje. Je totiž morálne tou lepšou, ktorú autorka stavia do protikladu k Cugumi, zlostnej a pomstychtivej kamarátke.
Napriek explicitnej zlobe, ktorú Cugumi k okoliu prejavuje, je postavou sympatickou, a tou pravou hrdinkou bojujúcou proti svojej chorobe. Sila priateľstva dvoch dievčat je dojímavá, no nie sentimentálna. Aj happy-end (hoci cítiť, že dočasný), na ktorom sú Jošimotovej diela založené, dodáva príbehu pozitívnu energiu, a to bez trápnych a gýčovitých vyznaní.
Postavy vzájomne nadviazali hodnotné vzťahy. Jednou vzťahovou líniou je Máriina najbližšia rodina - matka a otec, ktorému sa až po rokoch podarí rozviesť s prvou manželkou a vytvoriť s novou rodinou domov mimo pôvodného prostredia, keď sa spolu presťahujú do Tokia. Pevné puto viaže Máriu k sesternici Jóko, ale aj k novému kamarátovi Kjóiči. Jej vzťah s Cugumi je však jedinečný, lebo Mária je jediný človek, ktorý Cugimu rozumie, napriek jej "inakosti".
A preto práve jej Cugumi adresuje posledné slová v liste z čias, keď si myslela, že umiera. Ustavičná prítomnosť Cuguminej smrti dodáva príbehu dramatickosť a jej reakcia na vlastnú pozíciu zas vtip a odľahčenie, bez ktorých by jej krehký život bol len veľkou depresiou. Spôsob, akým sa s chorobou vyrovnáva, je síce často záťažou pre rodinu a známych, ale svoj účinok nemíňa.
Autor: ZUZANA DONOVALOVÁ(Autorka je publicistkou)