BRATISLAVA - Ak má niekto uzatvorené havarijné poistenie, neznamená to, že poisťovňa za neho preplatí celú opravu v prípade havárie. Poisťovne totiž majú vlastné postupy, ako ohodnocujú vzniknutú škodu.
Program na výpočet škody
Na vlastnej skúsenosti sa to potvrdilo majiteľovi súkromnej firmy Petrovi Trgalovi. Keď nedávno jeho zamestnankyňa havarovala na služobnom aute, poisťovňa Kooperativa im uznala náklady na opravu 18 457 korún, hoci účet zo servisu bol 22 135 korún. Poisťovňa to odôvodnila tým, že servis svojvoľne zvýšil náklady na opravu. O čo konkrétne išlo, sa však majiteľ auta doteraz nedozvedel. "Ja absolútne nechápem, prečo to nepreplatili. Nechcú so mnou komunikovať," hovorí Trgala.
Poisťovňa Kooperativa to vysvetľuje svojím vlastným postupom ohodnocovania škôd, ktorý môže byť iný, než skutočné náklady. "Výška nákladov na opravu vozidla sa stanovuje kalkulačným programom, ktorý je pravidelne aktualizovaný cenami náhradných dielov importérov pre jednotlivé typy vozidiel," povedala hovorkyňa poisťovne Kooperativa Zuzana Wagnerová. "V prípade, že faktúra za opravu od klienta je vyššia ako kalkulácia stanovená poisťovňou, likvidátor preverí rozdiel výpočtu nákladov na opravu vozidla. Poisťovňa v tomto prípade hradí primerané náklady na opravu motorového vozidla," dodala Wagnerová.
Ostatné poisťovne potvrdili, že postupujú rovnako. "Faktúru za opravu vozidla predloženú poškodeným vždy porovnáme s našou kalkuláciou. V prípade, že ceny na faktúre nekorešpondujú s cenami importéra, v zmysle poistných podmienok uhradíme primerané náklady," vraví hovorkyňa poisťovne Allianz - Slovenská poisťovňa Lucia Muthová.
Poisťovne vyberajú servis
Aby klient dostal od poisťovne preplatené všetky náklady na opravu, odporúčajú mu poisťovne opravovať auto v servise, s ktorým majú uzatvorenú zmluvu. Ten by mal mať rovnaké ceny, ako sú uvedené v programe na výpočet škody. Aj v takom prípade však môže prísť k rozdielom. Odhadca z poisťovne si nemusí všimnúť niektorú poruchu a ak ho servis na ňu neupozorní, poisťovňa sa o nej nemá ako dozvedieť. Potom klientovi takúto opravu nepreplatí.
Vedúci skupiny poistenia motorových vozidiel poisťovne Uniqa Jozef Strasík hovorí, že suma, ktorú poisťovňa zákazníkovi preplatí sa môže znížiť aj dojednanou spoluúčasťou a opravou v servise, ktorý má hodinovú sadzbu vyššiu, ako je uvedená v poistnej zmluve. "Okrem toho sa poistné plnenie môže znížiť v prípadoch jazdy pod vplyvom alkoholu, ak vodič poruší svoje povinnosti, ktoré mu ukladá zákon, vyhláška alebo podmienky poistenia," hovorí Strasík.
Podľa generálneho riaditeľa poisťovne Wüstenrot Siegfrieda Fatziho sa poistné plnenie znižuje aj o náklady, ktoré nesúvisia s opravou. Klient tak nemôže čakať, že mu poisťovňa preplatí nejaké poškodenie, ktoré mal na vozidle už pred haváriou.