„Komisia na prvé miesto kladie záujmy kupujúcich,“ povedal britskej BBC prezident komisie Romano Prodi. „Ľudia chcú mať skutočný výber. Chcú kúpiť a dať si opraviť auto tam, kde je to najvýhodnejšie, chcú mať na výber zo značiek a modelov a chcú kvalitné popredajné služby za rozumnú cenu.“
Tieto plány napadol nemecký kancelár Gerhard Schröder. Varoval pred tým, že ich uvedenie do života môže urýchliť prepúšťanie v automobilovom priemysle, ktorý má pre nemeckú ekonomiku veľký význam. V súčasnosti je automobilový priemysel vylúčený z bežnej legislatívy únie o hospodárskej súťaži na základe výnimky, ktorej platnosť sa skončí v septembri.
Reforma by v podobe, v akej ju predstavila komisia, umožnila predajcom áut ponúkať zároveň viac značiek. Uľahčila by činnosť aj nezávislým autoservisom a dílerom by povolila uzatvárať kontrakty aj s inými partnermi ako s najväčšími výrobcami áut. Predajcovia už nebudú povinní zabezpečiť servis áut, ktoré predávajú.
Kúpa auta by mala byť jednoduchšia, menej komplikované a výhodnejšie bude aj zakúpenie vozidla cez internet. To by malo pomôcť korigovať rozdiely v cenách rovnakých modelov v jednotlivých krajinách únie.
Kupujúci a zatiaľ netradiční díleri áut, ako napríklad supermarkety ponúkajúce aj autá alebo predajcovia cez internet (online showrooms), už dlho namietali, že súčasná výnimka nedáva spotrebiteľom primeraný výber. Európsky automobilový priemysel protestoval proti zámeru komisie pravidlá zmeniť a nesúhlasili ani vlády niektorých členských krajín.
Schröder povedal zamestnancom automobilky Opel, že „zrušenie výnimky prinesie nemeckému automobilovému priemyslu obrovské nevýhody z konkurencie“. Niektoré z návrhov komisie sa podľa neho môžu stretnúť v Nemecku s odporom. „Ktokoľvek bude zasahovať do overeného systému v záujme zvýšenia konkurencie, musí zvážiť nielen čo propaguje, ale aj čo ničí,“ vyhlásil.
Podľa analytikov komisia asi nebude liberalizovať automobilový trh úplne a zásadné zmeny kupujúci v krátkom čase ani výraznejšie nepocítia. Ak vlády budú návrh komisie akceptovať, únia uvoľní automobilový trh v októbri. Stanoví však ročné prechodné obdobie, počas ktorého sa budú môcť zmenám prispôsobiť výrobcovia aj predajcovia. (bro)