FOTO |
O záchranu pamiatky sa usiluje Národný trust Slovenska - nezisková mimovládna organizácia zameraná na ochranu pamiatok. Ako nám povedal jej riaditeľ Peter Táborský, rekonštrukcia objektu by sa mala uskutočniť v niekoľkých etapách.
V prvej časti chcú zakonzervovať obvodové múry a vyriešiť statické problémy ohrozených častí stavby. V ďalšej plánujú vyhotoviť kópiu hámru, kde by v budúcnosti bola historická expozícia. S obnovou by chceli začať už na budúci rok.
"Chceme zintenzívniť hlavne spoluprácu s miestnym občianskym združením Zloto. Je predpoklad, že združenie by mohlo železiareň aj spravovať a zahrnúť do aktivít v cestovnom ruchu," dodáva riaditeľ. Vylúčené nie je ani to, že k železiarni by mohli priviesť vodu, ktorá v minulosti poháňala vodné koleso, čím by sa otvoril priestor na prezentáciu ukážok pôvodnej železiarskej práce.
Počiatky hutníctva spadajú v Podbieli do 17. storočia. Františkovu hutu postavili v roku 1836. Vyrábala pomerne krátko a jej historický osud stále nie je spoľahlivo objasnený. Isté je, že existenčné problémy mala od začiatku a v roku 1863 zanikla. "Okolnosti jej zániku sú zaujímavé dodnes, lebo zrejme išlo o prvý prípad tunelovania," dodáva Táborský.
Prvé pokusy zachrániť železiareň spadajú do konca minulého storočia. Vyvrcholili v roku 1991 až 1997 keď sa do opráv pustili dobrovoľníci. Dnes potrebuje technická pamiatka rozsiahlejší zásah. Z klasicistickej továrenskej budovy sa dodnes zachovali iba obvodové múry, centrálna vysoká pec či zvyšky hámra. Niektoré časti stavby sú výrazne poškodené.
(eta)
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK