Žiaci sa cudzí jazyk musia učiť nielen preto, aby mali dobré známky, ale aby sa vedeli v zahraničí dorozumieť, hovorí prezidentka Asociácie učiteľov nemeckého jazyka Helena Hanuljaková. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Ako sa na našich školách učí nemecký jazyk? Prečo práve z tohto predmetu mali študenti na maturite najslabšie výsledky? Opýtali sme sa prezidentky svetovej organizácie Asociácie učiteľov nemeckého jazyka PhDr. HELENY HANULJAKOVEJ. Zastihli sme ju práve v rakúskom Grazi, na svetovej konferencii učiteľov nemeckého jazyka, kde sa okrem iného preberala aj téma nového nemeckého pravopisu.
Dostávajú učitelia nejaké školenia či informácie o novom nemeckom pravopise, alebo sa v rámci svojej kvalifikácie vzdelávajú sami?
Najmenej štvrtý rok ponúkajú naše metodicko-pedagogické centrá semináre k novému nemeckému pravopisu. Rovnako je to aj na fakultách; je to súčasť príprav budúcich učiteľov a germanistov i ďalšieho vzdelávania. Veľa sa publikovalo aj v odborných časopisoch a diskutovalo na celoslovenských konferenciách. Aj inštitúcie po nemecky hovoriacich krajín ako Goetheho inštitút alebo Rakúsky inštitút ponúkajú ďalšie vzdelávanie k novému pravopisu, vydavateľstvá zas slovníky alebo pravidlá nového pravopisu. Myslím si, že len ten nie je informovaný, kto sa nechcel informovať.
Dá sa teda povedať, že učitelia zaviedli nový pravopis do vyučovania?
Predpokladám, že áno, i keď pravdupovediac, nie všetci ho ovládajú stopercentne. Učitelia nemeckého jazyka, pre ktorých je nemčina centrom záujmu, sa o tento problém mali zaujímať bez ohľadu na to, aký je ich pohľad naň, a pravopis mali uviesť vo svojich triedach do života. Veď dátum platnosti bol už dlho známy a aj nespočetné diskusie v Nemecku a Rakúsku mohli prispieť k tomu, aby sa o problematiku zaujímali.
Žiaci by teda mali byť o novom pravopise dostatočne informovaní?
Mali by vedieť, čo je náročnejšie a čo sa zjednodušilo. V každom prípade chcem pripomenúť, že typické ostré s ostalo, hoci v niektorých slovách a spojeniach sa vytratilo. Najľahšie to zrejme budú mať žiaci, ktorí s nemčinou začínajú, pretože im nebude treba vysvetľovať, že ide o nové pravidlá - pre nich je všetko nové.
Ako si vysvetľujete, že práve nemecký jazyk dopadol zo všetkých testovaných predmetov na maturite najslabšie?
Z nášho pohľadu nie sú výsledky externej časti maturity prekvapujúce - spôsobil ich nedostatok kvalifikovaných učiteľov na základných a odborných školách, v niektorých prípadoch nedostatočný záujem učiteľov pracovať na sebe a zároveň nedostatočná motivácia vo vyučovaní nemčiny. Nemyslím si, že sú výsledky zlé - sú odrazom reálnej situácie v našom školstve.
Dá sa v zlepšení výučby niečo urobiť?
Len preto, aby výsledky boli dobré, nemôžeme ubrať z požiadaviek, ktoré sa na našich žiakov kladú. Ak chceme jazyk naozaj ovládať, musíme preto viac urobiť - a to všetci, ktorých sa tento problém dotýka. Žiaci sa musia učiť nielen preto, aby mali dobré známky, ale aby sa vedeli v cudzom jazyku dorozumieť. Žiadneho Nemca, Rakúšana alebo Švajčiara nezaujíma, aké mal niekto známky alebo koľko percent získal na maturite, ale či sa s ním môže v nemeckom jazyku dorozumieť.